Utenlandsopphold gir økte jobbmuligheter

Året i York ble både aktivt og sosialt. Foto: Ferdinand Elmenhorst

De lærte seg å snakke flytende engelsk – og hadde det artig. Trøndersk ungdom som tok et utvekslingsår angrer ikke og jobbekspertene tror de gjorde et smart valg. Nå åpner vi for søkere til neste skoleår ved vår samarbeidsskole York College i England.

Fra januar kan du søke på tilbudet om Vg2 i  York på vigo.no. Søknadsfristen er 1. februar 2023 og før det arrangerer fylkeskommunen digitalt informasjonsmøte for interesserte elever og deres foresatte. Muligheten betyr et skoleår utenom det vanlige.

Les mer om hvordan du søker

En annerledes og spennende hverdag

- Utveksling innebærer en helt annerledes og spennende hverdag, gode venner og nye erfaringer. Du vil bli flinkere i språk, flinkere på skolen, og kanskje få et helt nytt perspektiv på ting, sier Angelika Grande, internasjonal koordinator ved Trøndelag fylkeskommune.

Angelika Grande, internasjonal koordinator ved Trøndelag fylkeskommune.

Vennskap, vertskap og kunnskap

Både Marin Yanev og Ferdinand Elmenhorst har vært på et utvekslingsår i England. At det var lærerikt, men samtidig bød på mye moro trekker de fram begge to.

- Hver dag må du snakke med engelske skoleelever, samtidig som du bor hos en vertsfamilie fra England. Det er ikke til å unngå at du får et godt engelsk muntlig språk, mener Marin Yanev, som var på utveksling i England.

Ferdinand Arntzen Elmenhorst ville oppleve noe nytt og utfordre seg selv. Valget falt derfor på et utvekslingsår i York.

- Jeg følte det ville være godt å komme seg litt unna og oppleve nye ting. Jeg er veldig glad i engelsk som fag, og tenkte derfor det ville være gøy å lære meg fagene på engelsk, sier Ferdinand.

Ferdinand og Marin angrer ikke på at de tok et utvekslingsår i England.

- Jeg hadde det kjempefint i York. Jeg fikk mange gode venner og bodde hos en supertrivelig vertsfamilie. Jeg fikk oppleve mye morsomt, blant annet surfing, bowling og kino. I tillegg var vi på en del konserter, sier Ferdinand.

- Jeg hadde det ganske fint. På starten var det selvfølgelig litt tungt, men slik er det alltid når man flytter til et annet land og ikke kjenner noen. Etter hvert når man blir inkludert i det engelske miljøet, så blir det veldig trivelig, sier Marin.

Foto: York College

Engelskkunnskaper åpner dører, ifølge jobbeksperter

Å gå et år på engelsk skole betyr at du lærer deg å snakke og skrive engelsk nesten som en innfødt, litt avhengig av din egen innsats. Er du god i engelsk gir det mange muligheter når du senere skal skaffe deg en jobb.

- Det å ha lært seg andre språk flytende kan være en fordel i mange yrker, for eksempel ved jobb i internasjonale selskap, i salg- og serviceyrker og innen reiseliv. Bare det å lære seg flytende engelsk kan være en fordel i videre studier med engelsk studielitteratur og også i jobbsammenheng generelt, sier Randi Resell, markedsrådgiver i NAV.

- Det å kunne et språk som engelsk er veldig nyttig i hverdagen, og min egen erfaring med å studere i et engelskspråklig land har gitt meg en del oppgaver innimellom som har vært relatert til at jeg har lært engelsk godt. Enten i form av oversettelse, engelskundervisning eller som en hjelp til kolleger som ikke har vært like stø. I Trøndelag generelt er det mange bedrifter som har engelsk som fagspråk, studiebøker er ofte på engelsk og man møter ofte engelskspråklige kontakter gjennom jobb, så det å kunne språket godt vil være en trygghet i arbeidslivet i fremtiden, sier Jomar Kvithyll, karriereveileder ved Karrieresenteret i Trøndelag.

I tillegg til språkkunnskapene gir et år i utlandet deg andre fordeler på arbeidsmarkedet.

- Mange arbeidsgivere synes det er positivt at en jobbsøker har fått internasjonal erfaring gjennom et opphold i utlandet og fått utviklet seg på mange måter. Kanskje kan man også skille seg ut i søknadsbunken, sier Resell fra NAV.

- Som ung jobbsøker har man gjerne lite erfaring å vise til og ved å ha tatt et år i utlandet kan det vise både evne til selvstendighet, fleksibilitet og det å sette seg inn i nye ting, mener Kvithyll fra Karrieresenteret.

Jomar Kvithyll, karriereveileder ved Karrieresenteret i Trøndelag.

Å vokse på et år

Et skoleår går fort. Og hvor mye utvikler du deg på et år, egentlig? Ferdinand og Marin forteller at året i England har gjort mye for deres personlige utvikling og en enklere start på voksenlivet.

- Selvtilliten min har skutt i været. Nå går jeg på universitetet og har tatt et steg ut i voksenlivet - der tror jeg selvtilliten og tilpasningsevnen du får ut av et utvekslingsår er veldig viktig, forklarer Ferdinand.

- Du får en bedre forståelse for andre kulturer og verden generelt og du får mange opplevelser med mange forskjellige folk, sier Marin.

- Du føler at av og til representerer du Norge i utlandet, og du blir stolt av det. Alt dette vil du lære enormt mye av – ikke minst om deg selv! Du vokser på det som person og får dyp multikulturell forståelse og utviklet ditt menneskesyn. Du skaffer deg også venner og et nettverk for livet, sier Angelika Grande.