Sju skoler stengt

Sent onsdag kveld ble det klart at skolene Tiller vgs., Thora Storm vgs. og Trondheim Katedralskole holder stengt. Tidligere onsdag ble det kjent at Ole Vig vgs., Selbu vgs., Meråker vgs. og Levanger vgs. er stengt.

Tiller, Thora Storm og Trondheim katedralskole holder stengt av ulike forhold knyttet til epidemien, blant annet fram til det kommer svar på prøver. Skolene kommer med mer informasjon torsdag.

Kommuneoverlegen i Værnesregionen stenger Ole Vig vgs., Selbu vgs. og Meråker vgs. i tillegg til barnehager og grunnskoler i kommunene.

Det er for å begrense smittespredningen disse tre skolene blir stengt, i første omgang til over helgen.

Kommuneoverlegen begrunner stengningen med at smitten sprer seg raskt og at folk smitter andre før de selv får symptomer. Uten tiltak som begrenser møtevirksomhet og sosial omgang kommer antall smittede til å mangedoble seg.

Kommunen har full forståelse for at tiltakene er inngripende og alvorlige samfunnsmessig sett. Det er også grunnen til at kommunen skal bruke tiden fram til over helgen til å vurdere tiltakenes varighet og omfang.

Tidligere i dag ble Levanger vgs. stengt etter at enda en elev ble bekreftet syk.

Her leser du mer om koronaviruset og tiltak i Trøndelag fylkeskommune.