Solid resultat i et utfordrende år

2020 ble et år preget av pandemien. Med et lavt rentenivå og økte inntekter på skatt og rammetilskudd utover revidert budsjett, kan Trøndelag fylkeskommune sette av 95 millioner kroner til disposisjon for fylkestinget i 2021.

- Til tross for et uforutsigbart og utfordrende år er jeg fornøyd med at vi har hatt god budsjettdisiplin og at vi har bidratt til å holde samfunnshjulene i gang med høy investeringsaktivitet. I 2020 var investeringene på nærmere 1,9 milliarder kroner i hovedsak anleggsvirksomhet på vei og på skole, sier fylkesrådmann Odd Inge Mjøen.

På vei er det særlig strekninger på fylkesvei 714 Laksevegen, fylkesvei 17 nord for Steinkjer og fylkesvei 710 – 715 indre Fosen hvor det er bygget nytt det siste året. I tillegg har det vært en rekke vedlikeholds- og asfalteringsprosjekter i hele fylket. På skolesiden har det vært byggeaktivitet blant annet på Tiller, Ole Vig, Mære og Ytre Namdal videregående skoler.

Trøndelag fylkeskommune har mottatt i alt 305 millioner kroner i rammetilskudd i koronamidler i 2020. Av dette har 246 millioner gått til dekning av bortfall av inntekter fra kollektivtransport, 22 millioner i kompetanseutviklingstiltak for næringslivet (BIO-ordningen), 15 millioner i økt lærlingetilskudd, 11 millioner til elektrifisering av ferger og seks millioner til videregående skoler.

Mindreforbruk kommer trønderne til gode

Ny kommunelov gjeldende fra 2020 gjør at det ikke er mulig å sammenligne regnskapet for 2019 direkte med 2020. Hvis vi ser på tallene med 2019-briller så hadde tjenesteområdene i fylkeskommunen totalt et mindreforbruk på 407 millioner kroner i 2020 som er avsatt til disposisjonsfond. Det tilsvarende beløpet i 2019 var 450 millioner kroner.

Årsregnskapet for 2020 blir behandlet i fylkestinget i april sammen med forslag om
budsjettrevisjon. Her vil fylkesrådmannen legge frem forslag om gjenbevilgning av mindreforbruket på 407 millioner på tjenesteområdene i henhold til gjeldende økonomireglement, samt foreslå disponering av det regnskapsmessige mindreforbruket på 95 millioner kroner.

- Mindreforbruket i 2020 vil komme Trøndelags befolkning til gode og kommer i tillegg til det som allerede er vedtatt. Det jobbes også med å få på plass nye tilskuddsordninger i forbindelse med koronasituasjonen. Det er fortsatt svært viktig for å holde sysselsettingen og aktiviteten i det trønderske næringslivet oppe også i 2021, sier Mjøen.

Trøndelag fylkeskommune - Årsregnskap 2020 med lånefond.pdf