Ny plan for kulturmiljø ut på høring

Trøndelag fylkeskommune sender nå regional plan for kulturmiljø i Trøndelag 2022 – 2030 ut på høring. Dette ble bestemt under fylkestinget på Røros onsdag 16. juni.

Bilde av åfjordsfembøringen Siglur ved Fosnes.
Fartøyvern er ett av mange nye ansvarsområder som fylkeskommunene har fått gjennom regionreformen, området er godt integrert i planen. Her er åfjordsfembøringen Siglur ved Fosnes. (Foto: Steinar Johansen)

Planen inneholder en ny og felles kulturminnepolitikk for Trøndelag og erstatter de to eldre kulturminneplanene fra da vi var to fylker.

Skal angå alle

I fjor kom den nye stortingsmeldinga Nye mål i kulturmiljøpolitikken, som fokuserer spesielt på engasjement, bærekraft og mangfold.
- Vi har derfor jobbet ekstra for å sikre medvirkning fra ulike instanser, utvalg og foreninger. Vi har et mål om at denne kulturmiljøplanen skal angå alle innbyggere i Trøndelag. Derfor har vi også jobbet med språket, for å tilgjengeliggjøre og demokratisere kulturmiljøfeltet. Alle skal forså hva vi jobber med og hvorfor, sier seksjonsleder for seksjon kulturminner i Trøndelag fylkeskommune, Anne Bjørg Svestad.

Hun sier målet er å sikre tydelige føringer knyttet til regionale kulturmiljøverdier og interesser.
- Vi knytter også kulturmiljø og bevaring opp mot klima og bærekraft, og har jobbet aktivt for å sikre et bredt mangfold av kulturmiljø som skal gjenspeile mangfoldige Trøndelag, sier hun.

Bilde av det freda gårdsanlegget på Oppgården i Kvelia, Lierne.
Det freda gårdsanlegget på Oppgården i Kvelia, Lierne er gode kulisser for det humoristiske friluftsteateret Pe-Torsa. (Foto: Trøndelag fylkeskommune/ Jan Inge Yri)

Ser sammenhengene

Kulturminner er alle spor etter menneskelig virksomhet i vårt fysiske miljø, herunder lokaliteter det knytter seg historiske hendelser, tro eller tradisjon til.
Med kulturmiljøer menes områder hvor kulturminner inngår som del av en større helhet eller sammenheng.
Planens hensikt er å gi en retning og samordne innsatsen.

Gir en felles retning

I arbeidet med regional plan for kulturmiljø har det kommen en rekke gode innspill fra kommuner, museum, frivillige organisasjoner og ulike politiske utvalg.
En av dem som er positive er ordfører i Inderøy, Ida Stuberg (Sp).
- Planen gir en felles retning og er ment å tydeliggjøre kulturmiljøinteressene slik at forvaltningen kan avgjøre de ulike hensynene og interessene tidlig. Dette tenker jeg er en klok inngang, sier hun.

Ordføreren sier hun har gode erfaringer fra arbeid med kulturminneplan i egen kommune.
- Næringspotensialet i kulturminner er ganske stor. Det er viktig for hele Trøndelag. Det er stolthet for plassen du kommer fra eller der du bor. Din identitet er knyttet til det å kjenne historien, sier Stuberg.

Bilde av kystkulturmiljø på Fosnes.
Kystkulturmiljø på Fosnes (Foto: Steinar Johansen).

Distriktspolitikk

Torgeir Strøm (Sv) slutter seg til Stuberg og sier prosessen fram til dages forslag har vært god.
- Det har vært et nært samarbeid med kommuner, sameting og andre samiske interesser. Det er veldig positivt, sier han.

Sv mener også at kulturmiljøprioriteringen kan være en viktig del av distriktspolitikken.
- Stolthet, det å kjenne sin egen historie og prioritere slike prosjekter vil skape aktivitet. Det kan være en viktig del av distriktspolitikken, sier han.

Jan Bojer Vindheim (MDG) sier det er sjelden han har lest  en sak med et så godt og klart språk.
- Det er en fryd å lese. MDG er også veldig glad for at denne planen har et godt kapitel om miljø- og klimatilpasning, sier han.

Vindheim synes også det er flott at planen også tar opp bygging i bymiljø og riksantikvarens ønske om at bygging i byer i større grad skal ta hensyn til eksisterende arkitektur.

Bilde av kulturlandskapet på Mære i Steinkjer kommune.
Kulturlandskapet på Mære i Steinkjer kommune er trukket fram som et av de mest verdifulle kulturlandskapene i Trøndelag (Foto: Steinar Johansen).

Samisk kultur

Venstres Tove Eivindsen er på sin side veldig glad for at planen snakker om kulturmiljø og ikke enkeltstående kulturminner.
- Det gir oss en mulighet til å få et større perspektiv og se landskap og miljø i sammenheng, også i et bærekratsperspektiv, sier hun.

Eivindsen er også godt fornøyd med at det som omhandler samisk kultur er på plass gjennom hele planen.
- Det samiske er fullintegrert og ikke bare et eget kapitel til slutt. Det er nevnt alle steder det er logisk, sier hun.

Ellen Haugen Bergsrønning (Ap) sier dokumentet er et resultat av et veldig godt og grundig arbeid fra administrasjonen sin side.
- Det er ingen tvil om at vi har en rik kulturarv i Trøndelag. Nå setter vi noen nye mål som skal styrke kulturmiljøene i tiden framover, sier Bergsrønning.

Forslaget til regional plan for kulturmiljø sendes i disse dager ut på høring og fristen for å komme med tilbakemeldinger er 1. oktober.

Kontakt: