Fylkesordføreren møtte Kinas ambassadør

Fire personer sitter rundt et møtebord.
Kinas ambassadør Hou Yue ønsker å bli bedre kjent med Trøndelag. Her i samtale med fylkesordfører Tomas Iver Hallem. (Foto Pål Ranes)

Kinas ambassadør til Norge, Hou Yue, besøkte nylig Trøndelag og ba i den sammenheng om et møte med fylkesordfører Tomas Iver Hallem.

Møtet fant sted på Fylkets hus i Trondheim 8. april. Hallem orienterte om Trøndelag og Trøndelag fylkeskommune, mens ambassadør Hou informerte om Kina.

Ambassadøren viste til at Norge var et av de første landene som anerkjente folkerepublikken Kina og at Norge og Kina i år markerer at det er 70 år siden de to landene opprettet diplomatiske forbindelser.

Ambassadøren ble også orientert om vennskapsavtalen mellom Trøndelag og Chongqing og at Trøndelag i den sammenheng prioriterer et skolesamarbeid mellom Trondheim katedralskole og Chongqing No 1 Secondary School.

Samarbeidsavtale mellom Trondheim katedralskole og skole i Chongqing i Kina - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)

Ambassadør Hou mente lokale og regionale kontakter har stor betydning. Andre tema som ble tatt opp var behovet for grønn omstilling og vårt felles ansvar for klimaet og en fredelig utvikling i verden.