Hovedutvalg for næring og industri i Trøndelag fylkeskommune inviterte til workshop for diskusjon og innspill.
Onsdag 19. mars var et bredt utvalg av aktører fra mat- og opplevelsesnæringa samla i Fylkestingssalen i Fylkets hus i Trondheim. Det har vært jobba målretta med Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon lenge. Målet med workshopen var å gi politikerne gode innspill til hvordan Trøndelag bør jobbe videre på dette området framover.
– Dere i Trøndelag har alt dere trenger for å lykkes
Det sa Ann-Jorid Pedersen fra Mimir AS. Hun var invitert for å innlede dagen, og for å komme med noen oppspill til videre diskusjon.
Rådene til forsamlinga var å jobbe videre mot en internasjonal målgruppe. Per i dag er omtrent 20 % av de besøkende i Trøndelag internasjonale gjester. Og her er det et større potensial. Trendene viser også at flere besøkende ønsker seg rundreiser med tilbud om mat og opplevelser.

Pedersen mener Trøndelag har jobba godt lenge, og at det er gode muligheter for å lykkes videre her. Et konkret tips til forsamlinga var å også tenke samarbeid langs akser på tvers av fylkesgrensa. For eksempel fra Røros til Lofoten. Eller fra Trondheim til Bodø.
Mange gode innspill
Rundt 40 personer var samla for å gi innspill i diskusjonen om veien videre. I tillegg til mat- og reiselivsbransjen, var representanter fra regionråd, destinasjonsselskap, Oi! Trøndersk Mat og Drikke, Trøndelag reiseliv, Trondheim kommune, Næringsalliansen, Ungdommens fylkesutvalg, kompetansenettverk for lokalmat, Innovasjon Norge, NHO, Statsforvalteren med flere til stede.
På Trøndernettet, møteplassen for trønderske næringshager og innovasjonsselskap, har det vært en prosess med orienteringer og innspill allerede.

Innspillene fra workshopen tas med inn i arbeidet med ny regional plan for verdiskaping.
Den nye regionale planen for verdiskaping, tidligere kalt verdiskapingsstrategien, sendes ut på høring i starten av juni 2025. Les mer om denne prosessen her:
Rullering av Regional strategi for verdiskaping i Trøndelag.