Fant gullarmbånd fra bronsealderen

Seniorrådgiver Harald Bugge Midthjell og seksjonsleder Anne Bjørg Evensen Svestad ved seksjon kulturminner i Trøndelag fylkeskommune viser frem armbåndet som ble funnet.
Et armbånd av gull er funnet i en åker på Sund i i Inderøy og kan dateres til bronsealderen. - Dette er et svært sjeldent funn, sier seniorrådgiver Harald Bugge Midthjell (t.v) og seksjonsleder Anne Bjørg Evensen Svestad ved seksjon kulturminner i Trøndelag fylkeskommune. Foto: Håvard Zeiner.

På Sund i Inderøy er det gjort et svært sjeldent funn av et gullarmbånd fra bronsealderen. Det var metalldetektorist Ingar Karlsen som fant armbåndet i den pløyde jorda på en åker.

Metalldetektorister finner svært mange spiker, horvtenner og bruskorker, men innimellom glimter det til fra forhistorien. Fram fra pløyejorda dukket det nemlig opp et armbånd av gull da Karlsen var ute og søkte med detektor i høst.

Ingar Karlsen viser frem armbåndet han fant i åkeren.
Ingar Karlsen forstod med en gang at han hadde gjort et enestående funn da han fant dette gullarmbåndet i en åker på Sund, Inderøy. Foto: Rune Normann.

På Innherred er det et aktivt og profesjonelt miljø av metalldetektorister. De bruker mangfoldige timer av sin fritid ute i åkrene på søken etter bruddstykker av vår felles kulturarv.

Gjorde alt riktig

Foto: Rune Normann.

Funnet ble gjort i høst, og Karlsen sendte i tråd med retningslinjene for funn, umiddelbart beskjed til arkeologene i Trøndelag Fylkeskommune, som har ansvar for å registrere.

Fylkeskommunen anbefaler å bruke vårt nye skjema for å registrere funn, som du finner her.

– På den måten får vi raskt nødvendig informasjon og kan enkelt kvalitetssikre og bringe informasjonen videre til NTNU Vitenskapsmuseet. Det er de som til slutt mottar gjenstander for konservering og oppbevaring, sier Harald Bugge Midthjell, seniorrådgiver og arkeolog i seksjon kulturminner, som tok imot armbåndet.

Alle løsfunn eldre enn 1537, mynter eldre enn 1650 og samiske funn eldre enn 1918 er statens eiendom og innleveringspliktige. Riksantikvaren vurderer hvorvidt det skal gis finnerlønn til finner og grunneier ved funn av verdifulle og sjeldne gjenstander.

Et enestående funn

Gullarmbånd mot svart bakgrunn.
Armbåndet er lagd av et helt stykke gull og tvunnet i spiralform, slik at det minner om et tau i formen. Nær endene er formen jevnet til og dekorert med tverrgående bånd. Foto: Håvard Zeiner.

– Så vidt vi vet er det tidligere bare funnet to slike smykker i Norge. Fra Avaldsnes på Karmøy og Hodne på Jæren. De ble begge funnet i store gravhauger med steinkamre, sammen med bronsevåpen. Våpnene, gravtypen og dekoren kan dateres til den eldre delen av bronsealderen, det vil si 1700 til 1100 f.Kr. Armbåndene har blitt tolket som alliansegaver fra kontakt med folk i Danmark, sier Midthjell.

I Trøndelag er det funnet mange bronsegjenstander, men få gullgjenstander fra samme periode. Ifølge landsdelsmuseenes gjenstandsdatabase UniMus finnes det kun ett gullfunn fra Innherreds bronsealder; et armbånd funnet i en åker ved Langli i Henning.

En ny gullalder?

I de senere årene har det imidlertid dukket opp et stort antall gullfunn ved hjelp av metalldetektor. Disse har alle blitt samvittighetsfullt innlevert og tilgjengeliggjort for forskning og formidling ved NTNU Vitenskapsmuseets samlinger.

Fem av funnene er gjort på Innherred. Tidligere i år fikk vi innlevert en gullring funnet i Steinkjer. Den kan i dag ses i utstillingen HEIM på Steinkjer kulturhus. I 2020 ble det i samme kommune funnet del av en halsring, og i 2020 og 2021 ble det funnet to gullringer på Levanger og Inderøy.

Alle disse funnene er imidlertid mye yngre. De stammer alle fra romertiden og er omkring 1500 år yngre enn armbåndet fra Sund. Det femte funnet er et lite gullfragment fra Beitstad funnet i 2021.

Gravfeltet på Sund

På Sund har det tidligere ligget mange gravhauger, men mange av dem er fjernet opp gjennom årene. I dag er det kjent 23 gravminner på gården. De fleste ligger konsentrert langs en kraftig morenerygg like vest for gården. Her ble det i 1967 funnet en samling på 22 skjeletter fra bronsealderen. Disse lå i konsentrasjoner som ga inntrykk av å være massegraver.

Det nylig funne armbåndet kan dateres til samme periode som skjelettene, og har sannsynligvis ligget i en grav lik de som fantes på Jæren og Avaldsnes.

– Det verdifulle smykket, store gravminner og en massegrav kan tyde på et samfunn med en gryende sosial ulikhet, som manifesterer seg gjennom tegn på krigføring. Kanskje satt det allerede den gang en rik høvding på Sund som ledet folk i krig mot sine naboer? Eller kanskje tilhørte armbåndet en person som ble rikt utsmykket i kraft av sin hellighet?

Kontaktperson:

Harald Bugge Midthjell