Disse 12 får årets kunst- og kulturstipend

Mottakere av kunst- og kulturstipend 2023
(F.v.) Leder for hovedutvalg kultur, Bente Estil, sammen med stipendmottakerne Tuda Muda, Hanna Fauske, Thea Sundet, Astri Hoffmann-Tollaas, Miriam Kibakaya, Kjersti Synneva Moen, Mina Skjervheim og Mateusz Pitala.

Hver av mottakerne får 50 000 kroner som kan brukes på videreutvikling innenfor sine kunstfelt.

Trøndelag fylkeskommune har delt ut kunst- og kulturstipend til 12 unge kunstnere. Stipendene ble overrakt av leder av hovedutvalg for kultur, Bente Estil, under en markering 23. mai.

– Trøndelag fylkeskommune har store ambisjoner om å støtte kunst og kultur. I kulturplanen vår, som vi har kalt «Balansekunst», sier vi at vi vil «Stimulere til utvikling, nyskaping, mangfold og fremragende prestasjoner på det profesjonelle kunst- og kulturfeltet», sa Estil under markeringen.

63 personer søkte kunst- og kulturstipend fra fylkeskommunen i år. Søknadene ble vurdert av en ekstern fagjury med fem personer fra ulike deler av kulturlivet.

Her er de 12 mottakerne av årets stipender:

Musikk

Maia Reppe, klassisk sanger - Trondheim