Årets lærling og årets lærebedrift er kåret

Malin Skaug (privat foto)

En blikkenslager er kåret til årets lærling. Årets lærebedrift er PEAB Anlegg AS. Begge får skryt av juryen for sin innsats langt ut over det som er forventet av både en lærling og en lærebedrift.

Hvert år kårer Trøndelag fylkeskommune ved yrkesopplæringsnemnda årets lærling og årets lærebedrift. Kriteriene for utdeling handler hovedsakelig om innsats og arbeidsvilje for lærlingen, lærekandidaten eller praksisbrevkandidaten.

Kriteriene for årets lærebedrift er at de tar jevnlig inn lærlinger, lærekandidater eller praksisbrevkandidater og bidrar til at ungdom får fullført sin videregående opplæring på en god måte. Bedriften skal ha fokus på faglig utvikling og kvalitet, og ha et godt læringsmiljø.

Årets lærling: Malin

Malin Skaug (25) er kåret til årets lærling. Hun har tatt svenneprøve i ventilasjons-/ blikkenslagerfaget etter å ha gått i lære hos bedriften Dahle Blikk AS i Trondheim. Hun får rosende omtale i kåringen:

• Hun fikk karakteren Meget Godt Bestått på svenneprøven og utviste hun svært god kunnskap og faglig dyktighet innen ventilasjons-/ blikkenslagerfaget.
  • Hennes var den beste svenneprøven på 11 år som er utført i den utvendige delen/verkstedskunnskap innen faget.
  • Hun er godt likt og respektert av kolleger og anlegg- og prosjektledere hos entreprenører som bedriften har oppdrag for.
  • På fritiden har hun lært opp lærlinger fra andre bedrifter som ikke har eget verkstedmed å forberede dem til å gå opp til en
  • svenneprøve. Lærlingene bestod ved første forsøk.

Her møter du Malin, som også er månedens lærling her i fylkeskommunen:

Malin er lærling som blikkenslager. Hun forteller om et aldri så lite stunt de utførte under rehabiliteringen av Britannia hotell.

Årets lærebedrift: Peab Anlegg AS

Årets lærebedrift er blant Norges ledende anleggsentreprenører. Bedriften får utmerkelsen for 2020 fordi juryen mener:

Årets lærebedrift tar jevnlig inn lærlinger, lærekandidater eller
praksisbrevkandidater og bidrar til at ungdom får fullført sin videregående
opplæring på en god måte.

Bedriften har i dag 4 lærlinger, 3 i vei- og anleggsfaget (2 jenter) og 1 i betongfaget. Peab Anlegg AS har sett viktigheten av å satse på faglært- og lokal arbeidskraft, da disse har tilhørighet til lokalmiljøet og vil bli en stabil, god og nødvendig arbeidskraft for bedriften i fremtiden.

Blant grepene PEAB Anlegg AS tar er:

• Alle lærlingene har en fast fadder de forholder seg til hele lærlingtiden. Fadderen er støttespiller og rollemodell hele veien.
  • Gjennomfører presentasjon av bedriften, nødvendig og pålagt opplæring (HMS, interne forhold etc.) for nye lærlinger ved oppstart av læretid.
  •  Følger opp at lærlinger dokumenterer læretiden, gjennomfører egenvurderinger ved halvårssamtaler og at de fører logg.
  • Innhenter vurderinger fra bedrift til halvårssamtaler og deltar på halvårssamtaler med opplæringskontoret.
  • Faste rutiner for besøk og oppfølging av lærlinger og instruktører ut på prosjektene.
  • Delprøver underveis i læretiden
  • Deltar veldig aktivt på skolebesøk i den videregående skole

Her leser du mer om kåringen og tidligere års vinnere.