Fylkesveg i Orkland er stengt

Bilde av ødelagt fylkesveg 714 i Orkland kommune.
Ødelagt vei: Vannet har vasket bort deler av Snillfjordveien, fylkesveg 714, mellom Stokkhaugan og Gjønnessætra i Orkland kommune (Foto: Tor Ole Fjeldberg, Mesta).

Deler av fylkesveg 714, Snillfjordsveien, mellom Stokkhaugan og Gjønnessætra i Orkland kommune er vasket bort av vannmasser.

Store mengder vann fra en elv har dratt med seg mellom ti og 20 meter av fylkesvegen som går mellom Stokkhaugan og Gjønnessætra.

Det er meldt mer nedbør, og en frykter nå at hele vegen vil forsvinne.

Stengt for lange kjøretøy

Den oversvømte og ødelagte vegen får konsekvenser for lakseproduksjonen på Hitra og Frøya. Dette fordi den eneste omkjøringsvegen, fylkesveg 6432, er stengt for kjøretøy over elleve meter. Årsaken til denne stengingen er arbeid med en kulvert.

Rammer lakseproduksjonen

Ødelagt fylkesveg 714 kombinert med arbeidene på fylkesveg 6432, fører dermed til at laksetrailere ikke kan kjøre fra øyene og inn på fastlandet. Siden det produseres laks døgnet rundt, er beredskapsvaktene i begge øykommunene varslet.

Ved 22-tiden tirsdag kveld vet en ikke når fylkesveg 714 kan åpnes.
Det blir en tatt vurdering når dagslyset kommer onsdag 23. november.

Kart over strekningen Stokkhaugan og Gjønnessætra i Orkland kommune.
Vannet tok veien: Fylkesveg 714 er stengt mellom Stokkhaugan og Gjønnessætra i Orkland kommune. Veien er stengt mellom de røde sirklene.