Stenger bru i Meråker

Bilde av gamle Nustadfoss bru
Stenges: Gamle Nustadfoss bru på fylkesveg 6776 i Meråker stenges i november 2021 da brua er i dårlig stand.

Gamle Nustadfoss bru på fylkesveg 6776 i Meråker stenges i løpet av november. Brua brukes i dag av gående og syklende, men er i svært dårlig stand.

Da nye Nustad bru ble åpnet i 1993 var planen at gamle Nustadfoss bru skulle rives. Slik ble det ikke.

Meråker kommune ville i stedet overta brua og bruke den som snarveg for gående og syklende.
I slutten av november 2021 stenges gamle Nustadfoss bru og gående og syklende må i stedet bruke fortauet på «nye» Nustad bru.

Eies fortsatt av fylkeskommunen

I forbindelse med åpning av ny bru i Meråker sentrum i 1993, ble det laget en avtale mellom Statens vegvesen på vegne av fylkeskommunen og Meråker kommune. I denne avtalen skulle Meråker kommune overta den gamle brua mot at de fikk utbetalt hva det ville koste å rive brua.

Av ulike årsaker ble det ikke foretatt utbetaling av det avtalte beløpet. Det ble heller ingen formell overlevering av gamle Nustadfoss bru til Meråker kommune. Kort fortalt: brua fortsatt eies av Trøndelag fylkeskommune.

Dårlig stand

Gamle Nustadfoss bru ble nylig sjekket. Denne inspeksjonen avdekket at bæreevnen i konstruksjonen er ok, men brudekket er dårlig. Dette gjelder spesielt føringskantene/kantdragerne.

Føringskantene er så dårlige at de ikke vil tåle kontakt med plog under snøbrøyting. Dette kan i verste fall føre til at betongen gir etter, noe som vil føre til hull mellom betongdekket og flettverk.

Flere hull

Det er allerede hull mellom flettverk og føringskant som ikke er i henhold til krav (åpning maks 10 cm).
I ytterste konsekvens kan også plogen treffe staver i fagverket i brua og bæreevnen kan bli svekket.
På bakgrunn av tilstanden til gamle Nustadfoss bru mener Trøndelag fylkeskommune det er uforsvarlig å brøyt brua kommende vinter. Fylkeskommunen ønsker heller ikke å bruke penger på oppgradering/reparasjon.