Skal sikre skredutsatt veg

Dronebilde av Selavegen, fylkesveg 6330.
Skal utbedres: Dette området på Selavegen, fylkesveg 6330, skal rassikres fra starten av november (Foto: Håvard Hustad, Trøndelag fylkeskommune).

Trøndelag fylkeskommune har nylig inngått kontrakt om utbedring av stabiliteten ved skredutsatte områder mellom Follafoss og Almlia.

Arbeidet på Selavegen, fylkesveg 6330, starter i begynnelsen av november og skal være ferdig i uke 50, altså i midten av desember.

Stenges i inntil tre uker

Fylkesveg blir stengt i inntil tre uker mens masseutskiftingen i vegen pågår. Det vil også være redusert fremkommelighet i resten av anleggsperioden. Omkjøring vil bli skiltet via Malm på fylkesveg 6924.

Skifter masser

I områder med svekket vegstabilitet skal det masser skiftes ut og det skal bygges opp ny vegkropp med pukk og geonett. For å unngå videre erosjon skal gamle rasgroper sikres med nett og såes til. Grøfter og drenering skal også utbedres.

- Forrige vinter gikk det flere sørpe- og løsmasseskred i området. At vi gjør tiltak før vinteren er viktig for å kunne holde vegen åpen, sier byggeleder Oddbjørn Breivik i Trøndelag fylkeskommune.