Rødt nivå for flom, jord- og sørpeskred i Trøndelag

Mye regn og snøsmelting fører til at Statens vegvesen melder om rødt nivå for jordskred, flom og sørpeskred i Trøndelag 18 desember.

NVE melder at nedbøren forventes å øke utover fredag 17. desember, først nord i Trøndelag.

Totalt kan det komme 70 -130 mm i løpet av 24 timer, inntil 160 mm på 48 timer. Mest nedbør vil det bli nord for Trondheim. Jordskredfaren avtar sakte etter at nedbøren avtar.

Trøndelag fylkeskommune har sammen med aktuelle driftsentreprenører forberedt fylkesvegnettet så godt vi kan på den store nedbørsmengden, blant annet ved å åpne stikkrenner, grøfter og avløp i tilknytning til fylkesvegnettet. Fylkeskommunen vil sammen med driftsentreprenørene følge situasjonen nøye gjennom helgen. Det er satt inn ekstra mannskapsressurser i den situasjonen vi står i.

Vi ber publikum følge med på oppdaterte varsel på varsom.no og veitrafikksentralens trafikkmeldinger, evt. ringe telefon 175 (Veitrafikksentralen).

– Så langt det lar seg gjøre oppfordrer vi folk til å holde seg hjemme mens uværet pågår, sier seksjonsleder for drift og vedlikehold i Trøndelag fylkeskommune Endre Rudolfsen.

Det er opprettet kontakt med Statens vegvesen, Statsforvalteren og NVE.

Det er forventet at nedbøren avtar lørdag kveld.

Kontaktperson:
Seksjonsleder Endre Rudolfsen