Trøndelag fylkeskommune lyser ut tre nye driftskontrakter for drift- og vedlikehold av veg på Fosen.
Kontraktene er:
Oppstart er for alle kontraktene er september 2026, og entreprenører inviteres til å levere tilbud på oppdragene. Nytt av året er at dagens driftsområde Fosen deles i to for å gi bedre lokal tilpasning og økt konkurranse. Kontraktene bygger videre på av pilotkontraktene fra 2024 og er basert på timespris for å sikre fleksibilitet og mer målrettet ressursbruk.
Nye løsninger og smartere drift
I Fosen sør tas det i bruk multimaskin, en moderne variant av den klassiske traktorgraveren som gjør det mulig å løse flere oppgaver med én maskin. På deler av gang- og sykkelvegnettet på Fosen vil brøyting foregå med pickup, en løsning som gir lavere kostnader og redusert CO2-utslipp.
Mer målrettet vedlikehold
Drift- og vedlikeholdskontraktene er underlagt stramme politisk vedtatte budsjett, noe som krever smartere prioriteringer og mer målrettet vedlikehold. Vi tar i bruk en ny vinterdriftsklasse, DkF, noe som vil si at brøytingen kan starte litt senere enn før. Dette er nøye vurdert for likevel å kunne sikre god trafikksikkerhet og beredskap.
- Reduksjonen i vinterdriftsklassen er gjort med grundige vurderinger for å sikre trygg ferdsel og beredskap, samtidig som vi når økonomiske og miljømessige mål, sier seksjonsleder for drift og vedlikehold i Trøndelag fylkeskommune, Arne Iversen.
Bedre kontroll med egne fagarbeidere
For å ha bedre kontroll på eget vegnett, ansetter Trøndelag fylkeskommune egne fagarbeidere til å utføre inspeksjon av vegnettet. Erfaringene fra tidligere kontrakter viser at dette gir bedre kontroll og oversikt over eget vegnett. Det bidrar også til raskere oppfølging og mer målrettede tiltak.
- Med disse kontraktene ønsker vi å legge til rette for lokale aktører og samtidig teste nye løsninger som gir bedre ressursutnyttelse. Vi ser at kombinasjonen av innovative metoder og egenkontroll gir gode resultater, sier Iversen.
Les mer og søk på driftskontraktene på Doffin her:
Driftskontrakt 5008
Driftskontrakt 5012
Driftskontrakt 5003
Kontaktperson: