Ny gang- og sykkelveg

Bilde av stedsnavnskiltet Høylandet
Høylandet (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Sommeren 2023 vil nesten tre kilometer med gang- og sykkelveg være klar til bruk på Høylandet.

Konkurransen om å bygge den planlagte gang- og sykkelvegen på fylkesveg 17 fra Litj-Tyldum til Skarland bru er nå annonsert. Dette gir en tryggere skoleveg for høylendingene.

- Vi gleder oss til å komme i gang med byggingen, sier teamleder Bjørn Erik Andersson i vegavdelingen i Trøndelag fylkeskommune.

Frist: 1.desember

Fristen for å levere tilbud er 1. desember og interessen rundt byggingen av gang- og sykkelvegen har vært stor både fra lokalmiljøet og entreprenører.

I januar 2022 er sannsynligvis kontrakten signert, og i løpet av sommeren 2023 vil den nye gang- og sykkelvegen være ferdig.

Totalt 2,8 kilometer

Kontrakten omfatter bygging av ca. 1,3 kilometer gang- og sykkelveg fra Litj-Tyldum til sentrum og ca. 1,5 kilometer gang- og sykkelveg fra sentrum til Skarland bru. Totalt blir det bygd 2,8 kilometer ny gang- og sykkelveg med asfaltert bredde 2,5 meter. I tillegg inngår sideflytting av fylkesveg 17 på deler av strekningen for å gi plass til gang- og sykkelvegen. Entreprisen omfatter alle fagområder som vegbygging, drenering, veglys, asfaltering, skilting og montering av rekkverk.

Kontrakt på 20 mill.

Det er for tiden stor etterspørsel etter arbeid og god konkurranse i anleggsbransjen. Tidspunktet for annonseringen av konkurransen og romslig byggetid bidrar forhåpentligvis til stor deltagelse og gode priser fra både små og mellomstore entreprenører.

- Selv om denne kontrakten ikke er av de største, vil den uansett bidra til sysselsetting i en utfordrende markedsituasjon, sier Bjørn Erik Andersson. Kontrakten har en anslått verdi på 20 millioner eks. mva.

Flere prosjekter på gang

På fylkesveg 755, nærmere bestemt mellom Kvistadbakken og Kvamshaugen i Inderøy, er det også planlagt å annonsere konkurranse om bygging av gang- og sykkelveg i nær framtid.

Dette prosjektet annonseres i Doffin i midten av november.

- Vi ønsker naturligvis god konkurranse og deltagelse i begge prosjektene og legger derfor inn noe forskjøvet tidsplan på annonsering og innlevering slik at entreprenører kan delta i konkurransen på begge prosjektene, avslutter Andersson.