Nå legges grunnlaget for ny bru

Bilde av kart med alternativer for nye Knarrlagsundet bru.
To alternativer: Kartet viser alternativene som er aktuelle for nye Knarrlagsundet bru.

Tilstanden på Knarrlagsund bru mellom Ulvøya og Fjellværsøya i Hitra kommune er dårlig. En utskifting har blitt diskutert i mange år, og snart bestemmes hvor og hvordan den nye brua skal bygges.

I sommer ble Knarrlagsund bru inspisert, og rapporten fra inspeksjonen er nå klar. Utredningen leveres fredag 5. november. Rapporten tar utgangspunkt i at en ny bru står ferdig innen 2028.

Politikerne avgjør

Brua har blitt grundig inspisert to ganger siden 2019. Den siste inspeksjonen var sommeren 2021. Denne inspeksjonen kartla hvilke undersøkelser og tiltak som må iverksettes for å unngå ytterligere restriksjoner på brua. Forutsetningen for inspeksjonen var at ny bru er på plass senest i 2028. Den samme forutsetningen gjelder for påfølgende undersøkelser og tiltak.

Veien videre er det politikerne som bestemmer. Hovedutvalget for veg behandler saken 24. og 25. november, mens fylkesutvalget diskuterer Knarrlagsund bru tirsdag 30. november.

To alternativer

Siden Hitra kommune har avvist planforslaget for en ny bru som går parallelt med dagens bru, skal en nå se på hva det koster å bygge ei bru enten vest eller øst for dagens bru. Denne kostnaden blir avgjørende for videre behandling. En egen referansegruppe bestående av Trøndelag fylkeskommune, Hitra næringsforening, Hitra kommune og brualliansen skal nå sørge for at begge alternativer til ny bru behandles på en god måte.