Åpner i ett felt 18. oktober

Arbeidet ved Drakestranda på fylkesveg 755 er i rute.

Bilde av arbeid med ny mur på fylkesveg 755 ved Drakestranda mellom Leksvik og Vanvikan åpner i ett felt 18. oktober 2021. Her fra vegarbeidet i august 2021. (Foto: Håvard Zeiner, Trøndelag fylkeskommune).
Ny mur: Fylkesveg 755 ved Drakestranda mellom Leksvik og Vanvikan åpner i ett felt 18. oktober 2021. Her fra vegarbeidet i august 2021. (Foto: Håvard Zeiner, Trøndelag fylkeskommune).

Vegen mellom Vanvikan og Leksvik har vært stengt siden i sommer. Arbeidet med å ferdigstille vegen er imidlertid i rute, og ett kjørefelt åpnes 18.oktober.

Støpingen ferdig

Siste støp ble utført den første uka i september. Det er dette betongarbeidet som har forsinket fremdriften da behovet for støping ikke dukket opp før store masser ble gravd frem.  Nå er imidlertid forskaling, armering, og støping gjennomført. Nå skal støpen herdes før resten av natursteinsmuren kan settes opp.

Det er i tillegg gjort andre, planlagte utbedringer på strekningen.

Nedsatt aksellastgrense

Fylkesveg 6838 har i dag en midlertidig nedsatt aksellastgrense. Anbefalt omkjøringsveg for tyngre kjøretøy har i hele stengingsperioden vært Meltingen og fylkesveg 720.

Vi har derimot registrert at de fleste fortsatt velger Kråkmovegen. Dette er bakgrunnen for at driftsseksjonen i Trøndelag fylkeskommune har søkt om aksellastrestriksjoner. Norsk lastebilforbund er orientert om aksellastrestriksjonene.

Dronebilde av fylkesveg 755 ved Drakestranda mellom Leksvik og Vanvikan.
Ny mur: Dronebilde av fylkesveg 755 ved Drakestranda mellom Leksvik og Vanvikan åpner i ett felt 18. oktober 2021. Her fra vegarbeidet i august 2021. (Foto: Håvard Zeiner, Trøndelag fylkeskommune).

Vedlikeholdet fortsetter

Dette er reglene som gjelder nå (vedtatt 3. september 2021)
- Gjeldende aksellastgrense er 6 tonn, totalvektgrense for vogntog er 28 tonn.

Det er også søkt om dispensasjon for utrykningskjøretøy og skolebuss.

Vår entreprenør Veidekke opprettholder vedlikeholdet i omkjøringsperiode frem til vi mener veien tåler bruken.

Kontakt:

Se også 175.no for oppdatert info.