Glede over sikker skoleveg

Bilde av elever som er glade over trygg skoleveg.
Fornøyde: Ole Nilssen (f.v.), Ullrik Sørgård, Ørjan Bremnes og Jonas Jensen uttrykte takknemlig for endelig å ha fått en trygg skoleveg (Foto: Helge Bueng).

Et av Trøndelags største rassikringsprosjekt er ferdig i Roan. Endelig er skolevegen sikker.

Torsdag 27. oktober åpnet rassikringsprosjektet på fylkesveg 6315 mellom Roan og Nesvalen. Strekningen består blant annet av Måviktunnelen og Berfjordtunellen.

Mange hadde møtt fram for å overvære åpningen av veganlegget, deriblant elever fra Sør Roan skole som viste sine takknemlighet for endelig å få en trygg skolevei.

Forsterket ståltak og båtskyss

Vegstrekningen sør i Roan har vært en av de mest rasutsatte vegstrekningene i Trøndelag. Høsten 2016 gikk det siste raset i Måvika. Da gikk vegtraseen under et overheng som var så utsatt for ras at skolebussen hadde forsterket ståltak. Skolebarna måte i lengre tid fraktes med båt noe som satte stor fart på å finne en løsning på ras-problematikken.

Bilde av vegåpning i Roan.
Snorklipp: Leder i hovedutvalg for transport, Karin Bjørkhaug (Krf) klipper snora. Ved snora står også seksjonsleder veg i Trøndelag fylkeskommune, Oddveig Kipperberg (Foto: Helge Bueng).

Ferdig på tre år

En tverrfaglig og hurtigarbeidende prosjektgruppe med kommune- og fylkespolitikere, Statens vegvesen og Fosenvegene ble oppnevnt av fylkesutvalget.

Prosjektgruppa konkluderte raskt, og prosjektet ble vedtatt i fylkestinget 14. juni 2017. Løsningen ble to tunneler.

Regulering, prosjektering, finansiering og bygging ble gjennomført på knappe tre år

Fikk større industriområde

Implenia AS gjorde jobben på en veldig god måte og trafikantene fikk ta i bruk vegen allerede før jul i 2020. Koronarestriksjoner var imidlertid med på å forsinke vegåpningen.

Massene som er hentet ut fra tunnelene er brukt til å utvide industriområdet på Kråkøya. Det gir utviklingsmulighet for Roans største arbeidsplass, Kråkøy Lakseslakteri.