Åpner veg i Klæbu

Bilde av Amundalsvegen i Klæbu
Snart gjenåpning: Det jobbes med å åpne Amundalsvegen i Klæbu. Dette bildet er tatt 25. november 2021 (Foto: Kristian Magne Dragsten, Trondheim kommune).

Fredag 17. desember åpner Amundsdalsvegen i Klæbu etter å ha vært stengt i lengre tid.

Fylkesveg 6680, Amundsdalsvegen, skulle egentlig åpne 3. desember. Nå er åpningen av vegen utsatt til fredag 17. desember.

Fant ny utglidning

I midten av september i år ble det varslet om utglidninger i vegfyllingen ved Søre Lysklett langs Amundsdalsvegen i Klæbu. Siden den gang har fylkeskommunen overvåket området, og det har nå pågått en større utbedring av vegen.
I slutten av november fant en imidlertid en ny, mindre utglidning like nord for det området hvor utbedringen foregår. Denne utglidningen er av mye mindre grad, men naturlig å forsterke samtidig som arbeidet pågår i området. Den nye utglidningen skal nå fikses, og dette er grunnen til at vegen først åpner fredag 17. desember.

Vil være på den sikre siden

Det blir derfor fortsatt skiltet omkjøring forbi arbeidsstedet. Omkjøringsvegen består blant annet av en relativ bratt bakke som kan være noe krevende å kjøre på vinterføre. Trøndelag fylkeskommune beklager dette, men sier de vil være helt sikre på at Amundsdalsvegen blir så trygg som mulig før vegstrekningen gjenåpnes.

- Arbeidene som gjennomføres nå er tidkrevende da det blant annet innebærer å etablere stabiliserende geonett lagvis i vegoppbyggingen, sier Marcus Schei Wiseth i Trøndelag fylkeskommune.