I Oppdal kommune er Trøndelag fylkeskommune snart i gang med å sette opp ei ny bru.
Den nye brua som skal gå over elva Ålma både blir bredere og mer framtidsrettet enn de to gamle. Den kommende brua har også god plass for gående og syklende. Samtidig dimensjoneres brua for å tåle mer vannføring, noe som gir bedre flomsikkerhet i sentrum.
Den nye brua skal gå over Ålma og får en lengde på omtrent 20 meter. I tillegg til brubygginga blir også grunnen på begge sider av elva sikret mot erosjon.
Bygges gjennom vinteren
For å gi plass til den nye brua, er to bruer tatt ned. Den ene hadde bare gangtrafikk, mens den andre var for kjøretøy. Det er også gjort grunnarbeidet med pæling under vann. Disse pælene bores godt ned i grunnen, og fungerer enkelt forklart som støtter for den nye brua.
Gjennom vinteren 2026 skal selve betongbrua bygges. Det betyr kort fortalt forskaling, armering og utstøping av nye bruelementer. I arbeidet er det naturlig nok tatt høyde for vinterkulda: her skal kvaliteten ivaretas selv ved meget lave temperaturer.
God framdrift
– Vi har passert en viktig milepæl med ferdig peling. Nå fullfører vi erosjonssikringen i elveløpet før vi går inn i betongfasen i desember. Hovedaktiviteten fram mot våren blir betongarbeider for selve brua blir forskaling, armering og støp, sier byggeleder i Trøndelag fylkeskommune, John Gunnar Dybvad.
Det er underentreprenør B&B fra Støren som gjør dette arbeidet i tett samarbeid med hovedentreprenør Ramlos fra Dalsbygda.
- Framdriften er god og det jobbes systematisk for å sikre kvalitet gjennom vintermånedene i Oppdal, sier han.
Pris: 17 millioner kroner
Prisen for utførelsen av brua er beregnet til om lag 17 millioner kroner for ny bru med tilhørende infrastruktur.
På grunn av sikkerheten er anleggsområdet avsperret. Følg skilting og anvisninger. Det kan også bli noe anleggstrafikk og aktivitet ved anleggsområdet i perioder. Vi forsøker å begrense støyende arbeider til dagtid så langt det lar seg gjøre.
Kontaktperson: