Fylkesveg 755 ved Drakestranda åpnes i oktober

Krevende grunnforhold fører til at åpningen av fylkesveg 755 mellom Leksvik og Vanvikan blir betydelig forsinket. Først mandag 18.oktober blir det mulig å passere ved Drakestranda i ett kjørefelt.

Bilde av arbeid på Drakestranda på fylkesveg 755 mellom Leksvik og Vanvikan, 12. august 2021 (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Det har blitt jobbet intensivt ved Drakestranda på fylkesveg 755 i hele sommer. Utgravingen av gammelvegen er utført etter planen, men grunnforholdene er dessverre dårligere enn først antatt.

Fortsatt omkjøring over Kråkmo

Trafikanter som skal kjøre strekningen Leksvik-Vanvikan/Fosen må derfor fortsatt beregne noe ekstra tid som følge av omkjøring over Kråkmo.
- Vi har stor forståelse for at dette kan være utfordrende i en travel hverdag og beklager ulempene dette medfører, sier overingeniør Hanne Engløkk i Trøndelag fylkeskommune.

Godt skiltet

Gjennom sommeren har det kommet henvendelser om manglende skilting av omkjøringsvegen. Dagens skilting viser imidlertid både vegnummer og navn på alternativ rute. Enkelte har likevel kjørt feil, sett seg nødt til å snu eller har satset på å slippe gjennom anleggsområdet. Trafikken har uansett ikke vært større enn på andre anlegg.

- Skilting av omkjøringsruter og anleggsområde er noe vi gjennomgår med entreprenøren jevnlig, og dersom det er behov for å forbedre informasjonen og skiltingen vil vi selvsagt vurdere det, sier Engløkk.

Bilde av Arbeid på Drakestranda på fylkesveg 755 mellom Leksvik og Vanvikan, 12. august 2021 (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Mindre fast berg enn antatt

Før arbeidet på Drakestranda ble startet i juni 2021, ble det foretatt en rekke grunnboringer. Disse viste variasjon i både bergkvalitet og dybde ned til fast berg. Det kan se ut som enkelte boringer har truffet flere store steinblokker som har blitt tolket som fast berg. Eksisterende mur er fundamentert på noen av disse steinblokkene som også er synlig på utsiden av muren. Synlig berg i dagen er en blanding av både fast berg og store blokker. Dette er en medvirkende årsak til at blokkene ble antatt å være fast berg.

Flere steder er det også funnet åpninger under dagens mur. Her har deler av massene bak muren blitt vasket bort av vannmasser. Dette viser at det omfattende arbeidet som nå gjøres er helt nødvendig for å få en sikker veg.

Tidkrevende

Forsinkelsene skyldes at det har vært tidkrevende å sikre de utvaskede punktene. Dette er gjort ved å støpe en armert betongplate på innsiden av dagens mur.
Oppsetting av en natursteinsmur kan heller ikke starte før betongarbeidet er ferdig og betongen er herdet.
Parallelt med betongarbeidet er det utført mindre tiltak på andre punkter som også var planlagt utbedret.

Når vegstrekningen åpnes i oktober er den lagt på en sikker steinfylling holdt på plass av en solid mur av naturstein.

Gode værforhold

Beslutningen med å gjøre dette arbeidet sommerstid er satt fordi en vil utnytte lange lyse sommerdager. Samtidig unngå en høststormer, skolefri/ferieavvikling og ikke minst med tanke på omkjøringsvegen over Kråkmo. Så langt har vi vært svært heldig med været både med tanke på arbeidet i sjøkanten og på omkjøringsvegen over Kråkmo. Vi håper høsten også blir like fin slik at vi unngår ekstra arbeid og ytterligere forsinkelser som følge av værforholdene.

FAKTA - Fylkesveg 755 ved Drakestranda

• I starten av juli 2021 begynte arbeidet med å utbedre og sikre vegstrekningen.
  • Årsaken til vegarbeidet er vannmasser har skapt «grotter» på innsiden av dagens mur.
  • I 2019 ble vegen innsnevret til ett kjørefelt som følge av dette.
  • Hvert døgn passerer rundt 790 kjøretøy fylkesveg 755 ved Drakestranda.

Kontakt:
Trøndelag fylkeskommune