God framdrift på arbeidet i Frøyatunnelen

Arbeid i tunnel. Bilde
Tunnelarbeid: Arbeid med tunnelveggene i Frøyatunnelen et par kilometer inn i tunnelen. Bildet er tatt 29. mai 2023. (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Tunnelarbeidet i Frøyatunnelen går som planlagt, og innen fredag 16. juni er det gamle hvelvet i tunnelen fjernet.

Rehabiliteringen av Frøyatunnelen er godt i gang, og så langt har alt gått etter planen. Rundt 40 personer jobber for tiden med rehabiliteringen, og det er utført seks sprenginger med stort hell.

Innen fredag 16. juni er også alt av det gamle tunnelhvelvet samt duk og vannsikring fjernet.
Legging av “fortau” inntil tunnelveggen, såkalt bankett, er også godt i gang.

Det ser også ut til at de som ofte kjører gjennom tunnelen vet når tunnelen er stengt og når det er kolonnekjøring.

Det har blitt færre henvendelser for å passere gjennom tunnelen. Det ser ut som folk begynner å venne seg til at det er stengt, sier teamleder på seksjon utbygging i Trøndelag fylkeskommune, Olaf Rovik.