Hovedutvalg for utdanning 2023-2027 25. september 2024 09.30
Sakliste
42/24 Godkjenning av innkalling og sakliste
Innkalling og sakliste godkjennes
43/24 Godkjenning av protokoll fra møte i hovedutvalg for utdanning 22.05.2024
Protokollen fra møte i hovedutvalg for utdanning 22.05.2024 godkjennes
44/24 Fylkesdirektørens orientering
Hovedutvalg for utdanning tar saken til orientering
45/24 Hovedutvalgsleders orientering
Hovedutvalg for utdanning tar saken til orientering
46/24 Oppfølging av vedtak fattet av hovedutvalg for utdanning, høst 2024
Hovedutvalg for utdanning tar fremlagt informasjon til orientering
47/24 Årsrapport Lærlingerådet 2023-2024
Fylkestinget tar årsrapporten fra Lærlingerådet til orientering.
48/24 Inntaksordning til offentlige videregående skoler i Trøndelag
Fylkestinget vedtar følgende:
1) Dagens ordning med nærskoleprinsipp i fylket utenfor Trondheim og
karakterbasert inntak i Trondheim videreføres
2) Dagens ordning med karakterbasert inntak fra hele fylket på
utdanningsprogrammene idrettsfag og naturbruk videreføres
3) Forslag til ny § 1-1 i lokal forskrift for inntak og formidling i Trøndelag vedtas som
foreslått i sakens vedlegg 5
4) Fylkesdirektøren gis fullmakt til å kunne korrigere for utilsiktede effekter av en
eventuell omlegging av inntaksordningen
-
Nærskoleprinsipp i hele fylket videreføres, og gjeninnføres i Trondheim.På vegne av: Ap, R, SV, KrF
-
Stryke punkt 4.På vegne av: Ap, SV, R, KrF
-
1) Det innføres karakterbasert inntak i 4 nye regioner, og karakterbasert inntak i Trondheim videreføres. De nye inntaksregionene er: Trøndelag sør, region Fosen, region Innherred-Værnes, region Namdal, og region Trondheim. - Region Trøndelag sør omfatter kommunene Frøya, Hitra, Heim, Rindal, Orkland, Skaun, Melhus, Midtre Gauldal, Rennebu, Oppdal, Holtålen, og Røros. - Region Fosen omfatter kommunene Indre Fosen, Ørland, Åfjord og Osen. - Region Innherred-Værnes omfatter kommunene Steinkjer, Inderøy, Verdal, Levanger, Frosta, Meråker, Stjørdal, Selbu, Malvik og Tydal. - Region Namdal omfatter kommunene Snåsa, Grong, Lierne, Røyrvik, Namsskogan, Høylandet, Overhalla, Namsos, Flatanger, Nærøysund og Leka. - Region Trondheim omfatter Trondheim kommune. 2) Dersom søkeren ikke har utdanningstilbudet i regionen sin, har søkeren hele fylket som inntaksområde. 3) Dagens ordning med karakterbasert inntak fra hele fylket på utdanningsprogrammene idrettsfag og naturbruk videreføres. Det innføres også karakterbasert inntak fra hele fylket på følgende utdanningsprogram: - Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign - Kunst, design og arkitektur - Informasjonsteknologi og medieproduksjon - Restaurant og matfag - Entreprenørskapslinja - Medier og kommunikasjon 4) Det gis følgende unntak i karakterbasert inntak innenfor regionene: - Søkere fra Snåsa kommune får også Steinkjer VGS i region midt som regionskole, med mindre tilbudet finnes på Grong VGS - Søkere fra gamle Namdalseid kommune får også Steinkjer VGS i region midt som regionskole. - Søkere fra Trondheim kan søke seg til Johan Bojer VGS. - Søkere fra Skaun kommune kan søke seg til linjene bygg- og anleggsteknikk og teknologi- og industrifag på Skjetlein VGS. 5) Forslag til ny § 1-1 i lokal forskrift for inntak og formidling i Trøndelag vedtas som foreslått i sakens vedlegg 4, med korrigeringer i henhold til helheten i dette forslaget. 6) Fylkesdirektøren gis fullmakt til å kunne korrigere for utilsiktede effekter grunnet omlegging av inntaksordningen. 7) Den nye inntaksordningen skal evalueres. I løpet av høsten 2025 skal det komme tilbake en sak som trekker opp premissene for en evaluering av den nye inntaksordningen. Evalueringen skal gjøres av en ekstern aktør. Evalueringen skal legges frem for hovedutvalg for utdanning høsten 2026.På vegne av: H, FRP, Sp, V
49/24 Oppfølging av vedtak i regional planstrategi 2024-2027
1. Fylkestinget legger følgende til grunn for videre arbeid med de ulike planene og strategiene:
a. Trøndelagsplanen: Egen sak om videre arbeid legges fram for fylkestinget i november.
b. Regional plan for arealbruk med tilhørende handlingsprogram:
i. Handlingsprogram rulleres høsten 2024.
ii. Evaluering og rullering av regional plan for arealbruk gjennomføres og behandles politisk i 2026.
c. Regional plan for Dovrefjellområdet med tilhørende handlingsprogram:
i. Rullering av plan og handlingsprogram planlegges i samarbeid med Innlandet og Møre og Romsdal fylkeskommuner, og legges fram som egen sak for fylkestinget.
d. Regional plan for Forollhogna med tilhørende handlingsprogram:
i. Rullering av plan og handlingsprogram gjennomføres i samarbeid med Innlandet fylkeskommune.
ii. Gjeldende plan som har tidshorisont til 2025 forlenges inntil planen er rullert.
e. Regional strategi for beredskap og klimaomstilling og handlingsplan beredskap:
i. Klimaomstillingsstrategien endres til en klima- og beredskapsstrategi som omfatter klimaberedskap (klimasårbarhet og -risiko), og oppdateres i løpet av 2025 på disse temaene og legges fram for politisk behandling.
ii. Handlingsplan for klimaomstilling tar inn aktuelle tiltak knyttet til klimarisiko og -sårbarhet.
iii. Strategi/ plan for samfunnssikkerhet vurderes nærmere og utarbeides i 2026.
iv. Plan for beredskap for fylkeskommunens tjenester vurderes som en del av arbeidet med å utvikle fylkeskommunens sikkerhetsorganisasjon.
f. Handlingsplan for Trondheimsfjorden:
i. Arbeidet med handlingsplanen skal i første fase fokusere på å utvikle et forpliktende samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere og en organisering som kan ivareta overvåkingsprogram for Trondheimsfjorden og finansiering av dette.
g. Energistrategi mot 2050 med tilhørende handlingsplaner:
i. Overordnet handlingsplan for energiomstilling fram mot 2030 inkluderes i strategien, blant annet med fokus på ny teknologi, nye forretningsmodeller og nye samarbeidsformer for energiomstilling i transportsektoren og byggesektoren.
h. Plan for film og øvrige audiovisuelle uttrykk:
i. Plan for film og øvrige audiovisuelle uttrykk gjennomføres som en egen planprosess og ikke som del av kulturstrategien Balansekunst, men som en handlingsplan under Balansekunst.
i. Verdiskapingsstrategien med tilhørende handlingsplan:
i. Verdiskapingsstrategien rulleres med en ambisjon om å beholde dagens strategiske grep. Dersom evaluering og oppdatert kunnskapsgrunnlag tilsier en større revisjon legges dette fram for politisk behandling første kvartal 2025.
ii. En forlengelse av tidshorisonten for strategien vurderes nærmere som en del av rulleringsarbeidet, slik at den får en lengre varighet enn 4 år.
j. Strategi for internasjonalt arbeid:
i. Det utarbeides ikke en egen strategi for det internasjonale arbeidet.
ii. Det internasjonale arbeidet styrkes i eksisterende overbyggende strategier med tilhørende handlingsplaner.
iii. Verdiskapingsstrategien med tilhørende handlingsplan skal ivareta den internasjonale dimensjonen i verdiskapingsarbeidet.
k. Regional plan for friluftsliv, vilt og innlandsfisk:
i. I lys av at klima og natur er ett av hovedsatsingsområdene i regional planstrategi 2024-2027 foreslås hovedfokus på bærekraftig bruk og ivaretakelse av viktige naturområder. Tiltak som styrker dette legges inn som tema i rullering av regional plan for arealbruk med tilhørende handlingsprogram.
ii. Behovet for kunnskapsgrunnlag om temaene friluftsliv, vilt og innlandsfisk løftes som tiltakspunkter i handlingsprogram for regional plan for arealbruk.
iii. Friluftsliv, vilt og innlandsfisk løftes også som tema inn i arbeidet med rullering av øvrige planer og strategier, herunder regional vannforvaltningsplan, strategi for verdiskaping og kulturstrategien Balansekunst.
iv. En eventuell planprosess for en regional plan eller strategi på dette området igangsettes i 2026.
2. Fylkestinget tar for øvrig informasjonen om status for planarbeidet til orientering.
50/24 Retningslinjer for reklame og informasjonsaktivitet på skolens område
1. Hovedutvalg for utdanning vedtar reviderte retningslinjer for reklame og informasjonsaktivitet på skolens område.
-
Alle som skal ha stand skal holde all aktivitet i tilknytning til standen, ved mindre noe annet er særskilt avtalt med den enkelte skole. Oppsøkende virksomhet overfor elever skal ikke forekomme.På vegne av: H, FrP, Sp, V
-
ERSTATTE FORMULERINGEN: Skolen må vurdere om de skal tillate informasjonsaktivitet som ikke er en del av opplæringen. MED: Rektor skal vurdere om informasjonsaktivitet som ikke er en del av den ordinære opplæringen skal tillates. Ved henvendelser fra politiske partier og andre interesseorganisasjoner skal rektor i utgangspunktet stille seg positiv, men skal likevel foreta en skjønnsmessig vurdering av følgende punkter: Vil aktiviteten kunne virke forstyrrende på den ordinære opplæringen? Vil aktiviteten kunne oppleves som utrygg, krenkende, diskriminerende eller ekskluderende for noen av skolens elever?”På vegne av: Ap, KrF, R, SV
51/24 Høring: Forslag til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever
1. Hovedutvalg for utdanning støtter Kunnskapsdepartementets forslag om en utvidelse av opplæringsloven § 13-4 til å omfatte rett til fysisk inngripen for å avverge psykiske krenkelser.
2. Hovedutvalg for utdanning mener at psykiske krenkelser bør nevnes som nytt bokstavpunkt under § 13-4 første ledd.
3. Hovedutvalg for utdanning støtter Kunnskapsdepartementets forslag om en utvidelse av opplæringsloven § 13-4 til å omfatte rett til fysisk inngripen ved vesentlig forstyrrelse av undervisningen for andre elever.
52/24 Felles årsrapport fra ombudstjenesten; mobbeombudet, elev- og lærlingombudet skoleåret 2023/24
1. Den felles årsrapporten fra mobbeombudet, elev- og lærlingombudet tas til orientering.
2. Fylkesdirektøren utarbeider en egen sak i løpet av første halvår 2025 som omhandler en mulig omorganisering til en felles ombudstjeneste.
53/24 Lokal forskrift for inntak og formidling
Fylkestinget vedtar lokal forskrift for inntak og formidling slik denne framkommer i vedlegg 3.