Hovedutvalg for utdanning 2023-2027 22. mai 2024 13.00
Sakliste
24/24 Godkjenning av innkalling og sakliste
Innkalling og sakliste godkjennes
25/24 Godkjenning av protokoll fra møtene i hovedutvalg for utdanning 04.04. og 08.05. 2024
Protokoll fra møtene i hovedutvalg for utdanning 04.04.og 08.05.2024 godkjennes
26/24 Fylkesdirektørens orientering
Hovedutvalg for utdanning tar saken til orientering
27/24 Hovedutvalgsleders orientering
Hovedutvalg for utdanning tar saken til orientering
28/24 Fastsetting av brukerorgan og reglement rundt disse ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag
1. Fylkestinget vedtar at skoleutvalg skal være brukerorgan ved de fylkeskommunale videregående skolene i Trøndelag.
2. Fylkestinget vedtar reglement for skoleutvalg ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag. Ikrafttredelse fra 1.august 2024.
29/24 Forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag
1. Fylkestinget vedtar forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag, med ikrafttredelse fra 1.august 2024.
-
Endringsforslag til § 5 punkt 2) siste kulepunkt - Bruke ekskluderende russeklær, som for eksempel russeklær som bare er tilgjengelig for en eksklusiv gruppe Endringsforslag til § 6 punkt 6 6) Skolen kan forby bruk av ekskluderende russeklær når det er nødvendig for å sikre et godt skolemiljøPå vegne av: Ap, SV, R, KrF
-
Nytt punkt 2: Hovedutvalg for utdanning ber fylkesdirektøren fremme en revidert utgave av reglementet når regjeringen har kommet med anbefalinger for regulering av mobilbruk og andre elektroniske regelverk.På vegne av: H, FRP, Sp, V
-
Side 3: - Under §5, etter første setning tilføres følgende setning: Det innebærer at elever bør avstå fra å bruke klesplagg eller andre effekter som kan virke ekskluderende ovenfor andre, som for eksempel ekskluderende russeklær. Side 4, under «elevene skal bl.a. ikke: - Nytt kulepunkt som erstatter punkt 6: «bruke skolens nettressurser til å laste ned, lese eller spre pornografisk, hatefullt eller annet ulovlig materiale» - Nytt kulepunkt som erstatter kulepunktene 7 og 8, under "eleven skal bl.a. ikke": Bruke mobiltelefoner, PC-er og annet elektronisk utstyr på en slik måte at det virker forstyrrende på opplæringen eller krenkende overfor medmennesker. Mobiltelefonen skal legges bort i starten av timen. Lærer kan unntaksvis gi elevene tillatelse til å bruke mobiltelefon i undervisningstiden. Av hensyn til lærings- og skolemiljøet kan skolen i særlige tilfeller begrense tilgangen på mobiltelefon også i pausene. - Stryke kulepunkt 11 Side 5: - Stryk 6)På vegne av: H, FRP, Sp, V
30/24 Rapportering tilskuddsforvaltning for høyere yrkesfaglig utdanning 2023
Hovedutvalg for utdanning tar saken til orientering.
31/24 Prioriteringer, prinsipper og kriterier for tilskuddsforvaltning av høyere yrkesfaglig utdanning 2025
1. Fylkesutvalget gir sin tilslutning til framlagte forslag til prioriteringer, prinsipper og kriterier for tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning i 2025, vedlegg 1 i saken
2. Fylkesdirektøren gis myndighet til å justere prinsipper og kriterier for tildeling av tilskudd i tråd med eventuelle endringer i Kunnskapsdepartementets retningslinjer
3. Fylkesdirektøren gis myndighet til å tildele driftstilskudd til andre faglige områder enn de som er omtalt under punktet prioriterte kompetansebehov dersom samfunnsmessige endringer skulle tilsi det
4. Forvaltningen skal være åpen og transparent slik at det er tydelig hvilke føringer og rammer som ligger til grunn, og hvilke vurderinger og tildelinger som blir gjort av fylkeskommunen
-
Avgiften bør settes lavest mulig, være særlig begrunnet og ikke overstige kr. 3 000 per. student per. semester.På vegne av: Sp, H, FRP, V
-
Alternativt forslag til punkt 1. Fylkesutvalget gir sin tilslutning til fremlagte forslag til prioriteringer, prinsipper og kriterier for tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning i 2025, jfr. vedlegg 1 i saken, med følgende endring: Følgende utdanningsområder prioriteres foran andre: 1. Helse, omsorg og oppvekst 2. Elektro og teknologi 3. Industri, bygg og anlegg 4. Mat, reise og opplevelsesnæringer 5. Grønne næringer, bio- og sirkulærøkonomi 6. Maritim sektor 7. Havbruk/marin sektor 8. GeomatikkPå vegne av: Sp, V, H, FRP
32/24 Navn for den organisatorisk sammenslåtte skolen - tidligere Meldal videregående skole og Orkdal vidaregåande skole
Fylkestinget vedtar følgende:
1. Navnet på den organisatorisk sammenslåtte skolen i Orkland kommune blir Orkland videregående skole.
2. De to avdelingene får navnet Løkken og Follo for å angi hvor i kommunen avdelingen ligger.
3. Det nye navnet tas i bruk ved innsøkingen til skoleåret 2025-2026. De to skolene bruker sitt gamle navn ut skoleåret 2024-2025.
33/24 Svar på høring om lokal forskrift om skriftspråk ved videregående skoler i Trøndelag 2024-2029
1. Fylkestinget vedtar forskrift om skriftspråk ved videregående skoler i Trøndelag 2024-2029
34/24 Trøndelagsplanen -Regional planstrategi for 2024-2027, revidert etter høring
Fylkestinget vedtar Trøndelagsplanen – Regional planstrategi for 2024-2027 med de endringene som er foreslått. Plandokumentet oppdateres i etterkant av vedtaket med følgende endringer (forslag til endringer i uthevet skrift):
1. side 14, andre avsnitt, nest siste setning endres til: Statsforvalteren har et overordnet samordningsansvar innen beredskap i fylket, og har en viktig rolle i arbeidet med klimatilpasning.
2. side 14 siste avsnitt: Det er stort behov for kartlegging og mer kunnskap om sjøarealene. Et bedre kunnskaps- og kartgrunnlag vil blant annet gi grunnlag for marine grunnkart og være grunnlag for en mer bærekraftig utvikling av fiskeri- og akvakulturnæring i Trøndelag. Videreutvikling av næringene må forankres i en bærekraftig utvikling som tar hensyn til bevaring av marint biologisk mangfold og som er robust i møte med klimaendringene.
3. side 16, andre avsnitt: I tillegg kommer tilskuddsordningene Utvalgte kulturlandskap (UKL) og Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL). Dette er ordninger der Statsforvalteren, med bakgrunn i forskrift og føringer fra jordbruksavtalen og direktorat, tildeler kommunene penger. Kommunen innvilger søkere tilskudd til tiltak som faller inn under regelverket. Kommunene lager retningslinjer og bestemmer hvilke typer tiltak som prioriteres i kommunen.
4. side 18, første avsnitt, andre setning endres til: FylkesROS (Risiko- og sårbarhetsanalyse for fylket - ROS Trøndelag).
5. side 18 tekstboks tas følgende setning inn: Statsforvalteren skal gi råd, veilede og være pådriver for et målrettet og systematisk arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i fylket.
6. side 18, tredje setning i tekstboks erstattes med: Statsforvalteren skal på regionalt nivå samordne den sivile krisehåndteringen, og mellom sivile og militære myndigheter, for å sikre best mulige løsninger i samarbeid med berørte aktører.
7. side 18, siste avsnitt i tekstboks starter med: Statsforvalteren leder fylkesberedskapsrådet, og kaller inn til møte minst en gang i året. Dette for å klargjøre ansvarsområder.
8. side 19 etter siste setning: Både fylkeskommunen og kommunene må sette tydelige klimakrav i planlegging, og offentlige innkjøp, for å påvirke og mobilisere til nødvendige samfunnsendringer. Omstillingsarbeidet som kreves for å nå målene på området, også vil kreve omfattende kunnskapsformidling og- utveksling mellom ulike aktører der også museene og andre kultur- og kunnskapsinstitusjoner spiller en rolle.
9. side 20, før første avsnitt: FN har på grunn av utfordringer med å sikre like menneskerettigheter for alle, vedtatt en konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Trøndelag fylkeskommune skal også følge opp barnekonvensjonen. Dette vil få innvirkning på hvordan vi utvikler et reelt likestilt samfunn i Trøndelag hvor alle kan delta. Likestilling forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging etter prinsippene om universell utforming.
10. side 20 andre avsnitt: Folkehelse, likestilling, inkludering og integrering er tverrfaglige perspektiver som vi følger opp i våre planer og strategier. Det betyr også å følge opp rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) og universell utforming.
11. side 20 første avsnitt under 4.4: Møteplasser for egenorganisert og fri aktivitet blir etterspurt av barn og unge. Utfordringen med få tilgang til lokaler til kulturfrivilligheten må følges opp.
12. side 21 i andre avsnitt, siste setning: Det er viktig med tilgang til åpne og tilgjengelige møteplasser for aktivitet, læring og samtaler som kan bidra til samhold, forståelse og inkludering. Folke- og skolebibliotekene og museene har en sentral rolle her.
13. side 30 første avsnitt: Vi vil sette i gang et arbeid med dette som kan resultere i bedre verktøy og oppskrifter i en “kokebok for planarbeid” for å få planer som er mer målrettet, engasjerende og mer synlig for befolkning, næringsliv i tillegg til offentlige aktører og myndigheter.
14. side 30 til slutt i andre avsnitt: Politiske programmer Eldrepolitisk program og Arbeidsprogram ungdommens fylkesting Trøndelag 2023-2025 inngår ikke i plansystemet.
35/24 Kvalitetsmelding for videregående opplæring 2023
1. Fylkestinget har et overordnet mål om at alle elever skal gjennomføre videregående opplæring i Trøndelag fylkeskommune.
2. Fylkestinget vedtar følgende målsettinger frem til og med skoleåret 2027:
a. Andelen elever og lærlinger som gjennomfører videregående opplæring skal økes.
1. Dette betyr at andelen elever som fullfører og består enkeltstående skoleår skal økes til 90 prosent.
2. Dette betyr at andel søkere (alle rettighetstyper) formidlet til læreplass skal økes til 90 prosent.
b. Fylkestinget har nulltoleranse for mobbing i Trøndelag fylkeskommune.
1. Dette betyr at andelen elever og lærlinger som sier de opplever mobbing skal ned.
-
Fylkestinget har nulltoleranse for mobbing og seksuell trakassering i Trøndelag fylkeskommune. 1. Dette betyr at andelen elever og lærlinger som sier de opplever mobbing og seksuell trakassering skal nedPå vegne av: SV, R, Ap, KrF, FrP, H, V
-
Hovedutvalg for utdanning ber om en ekstraordinær gjennomgang av situasjonen med mobbing i den videregående skolen i Trøndelag, som fremlegges for Hovedutvalget i november. Gjennomgangen skal inneholde en orientering om hvordan fylkeskommunen gjennomfører målene i kvalitetsmeldingen, hvordan fylkeskommunen jobber forebyggende mot mobbing, samt en gjennomgang av igangsatte og planlagte tiltak.På vegne av: H, FRP, Sp, V
-
Hovedutvalg for utdanning utrykker bekymring for store kjønnsforskjeller i den videregående skolen i Trøndelag. Særlig bekymring knyttes til tallene om mobbing, faglige prestasjoner og gjennomføring. Som oppfølging bes det om utredninger av følgende: - Ordninger for å sikre en større grad av yrkesretting i undervisningen - Prøveprosjekt med en reduksjon av antallet karakterer i norsk - Tiltak for å bedre overgangen mellom ungdomsskole og videregående skolePå vegne av: H, FRP, Sp, V
-
Hovedutvalg for utdanning ber om en oversikt over hvilke tiltak som skal gjennomføres for å nå målet om 90% fullføring innen 2027.På vegne av: H, FRP, Sp, V
-
- En mulig prøveordning med anonym retting av større prøver i videregående skolePå vegne av: H, FRP, Sp, V
36/24 Høring - Utredning om inkorporering av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov
1. Trøndelag fylkeskommune slutter seg til forslaget fra ekspertutvalgets flertall om å inkorporere FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven.
2. Inkorporering i menneskerettsloven vil bidra til at funksjonshemmedes rettigheter i enda større grad blir tatt på alvor og blir likestilt med andre konvensjoner som er inkorporert i loven.
3. Eventuelle nye føringer og forpliktelser som medfører uforutsette kostnader for fylkeskommuner, kommuner eller andre, må utløse statlige midler.
-
Trøndelag fylkeskommune vil understreke at tilleggserklæringene er anbefalt tilbaketrukket av FNs CRPD komite og ønsker å advare mot en inkorporering av tilleggserklæringene.På vegne av: FRP, H, Sp, V, SV
-
5. Brukere med samisk bakgrunn skal ha rett til å få hjelp og veiledning med utgangspunkt i samisk kultur og samisk språk. 6. Samiske barn har uansett rett til tilpasset opplæring i forbindelse med språklæring, uavhengig av funksjonsvariasjonPå vegne av: SV
37/24 Revisjon av retningslinjer for reklame/aktiviteter som er egnet til å skape kommersielt press, eller som kan påvirke holdninger, oppførsel og verdier på skolens område.
1. Hovedutvalg for utdanning vedtar reviderte retningslinjer for reklame/ aktivitet som er egnet til å skape kommersielt press, eller som kan påvirke holdninger, oppførsel og verdier, på skolens område.
-
Saken utsettes og fylkesdirektøren bes tydeliggjøre retningslinjene knyttet til ungdomspartier sine besøk til videregående skoler. Retningslinjene bør inneholde forslag til hvordan ungdomspartiene skal opptre på skolene, hvordan besøkene skal avtales og hvilke konsekvenser som eventuelt skal inntreffe ved brudd på reglene. Hovedutvalget ønsker å understreke at ungdomspartiene skal få anledning til å verve medlemmer på skolene. Fylkesdirektøren bes ta initiativ til dialog med ungdomspartiene i utarbeidelsen av nye retningslinjer, for deretter å legge saken frem for ny politisk behandling.På vegne av: H, FRP, Sp, V
-
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering trivsel og læring. Skolen skal oppleves som et inkluderende sted for alle, uavhengig av sosial, religiøs eller kulturell bakgrunn. Samtidig skal skolen være åpen og inkluderende, og legge til rette for elevengasjement og demokrati. Rektor skal i utgangspunktet stille seg positiv til henvendelser fra registrerte politiske partier som stiller til fylkes- eller stortingsvalg herunder også deres ungdomsorganisasjoner, fagbevegelse og andre interesseorganisasjoner av ikke-kommersiell karakter. Aktiviteten må ikke virke forstyrrende inn på den ordinære opplæringen. For øvrige informasjonsaktiviteter som ikke er en del av opplæringen, må skolen vurdere om tillatelse skal gis. Generelt for alle som har stand, plakater eller lignende er at det i etterkant av aktiviteten skal ryddes. Om skolen får ekstra kostnad med renhold, kan dette bli fakturert de som har som har hatt informasjonsaktivitet.På vegne av: Ap, KrF, R, SV
38/24 Revidering av reglement for delegering av ansvar og myndighet mellom politiske organer, og fra politiske organer til fylkesdirektøren
1. Fylkestinget vedtar revidert reglement for delegering av ansvar og myndighet mellom politiske organer, og fra politiske organer til fylkesdirektøren.
2. Fylkestinget vedtar revidert økonomireglement for Trøndelag fylkeskommune.
39/24 Verdal vgs – ombygging av hall for mekaniske fag
1. Hovedutvalg utdanning tar saken til orientering.
2. Sak om investeringsramme for ombygging av hall for teknologi og industrifag ved Verdal videregående skole, med finansiering, legges fram for behandling i fylkesutvalget mai 2024 og fylkestinget juni 2024.
40/24 Skjetlein videregående skole - kapasitet ny byggfaghall
1. Prosjektrammen for ny byggfaghall ved Skjetlein videregående skole økes med 14 millioner kroner for å gi plass til en økt kapasitet på 30 elevplasser.
2. Behov for økt prosjektramme innarbeides i økonomiplanen 2025-2028
41/24 Byggeprosjekt Guri Kunna vgs Hitra - maritim elektriker
Hovedutvalg utdanning tar saken til orientering