Hovedutvalg for veg 2019-2023 24. mai 2023 10.00
Sakliste
22 Godkjenning av innkalling og saksliste
<p>Innkalling og saksliste godkjennes.</p>
23 Godkjenning av møteprotokoll fra møtet 12.04.2023
<p>Møteprotokoll fra møte i hovedutvalg for veg den 12.04.2023 godkjennes.
</p>
24 Fylkesdirektørens orientering
<p>Hovedutvalget tar fremlagt informasjon til orientering.</p>
25 Hovedutvalgsleders orientering
<p>Hovedutvalget tar fremlagt informasjon til orientering</p>
26 Årsmelding for Trafikksikkerhetsutvalget i Trøndelag 2022
<p>Fylkestinget godkjenner Årsmelding for Trafikksikkerhetsutvalget 2022</p>
27 Kunnskapsgrunnlag regional planstrategi - Veg og samferdsel, økonomiske rammebetingelser for offentlig sektor, samfunnssikkerhet
<p>Saken tas til orientering.</p>
28 Nasjonal Transportplan 2025 - 2036 - Høringsinnspill på transportetatene sine prioriteringer
<p>Trøndelag fylkeskommunes innspill til prioritering i kommende NTP-prosess:
I. Utvikling og styrking av jernbanen med to tog i timen innen 2027 og økt kapasitet for godstransport.
II. Samferdselssektorens bidrag til å nå 2%-målet i NATO gjennom oppgradering av kritisk infrastruktur (veier, havner og jernbane)
III. Sikre tilstrekkelig finansiering til å drifte og vedlikeholde infrastrukturen
IV. Sektorvise prioriteringer:
Jernbane:
1) To tog i timen ferdigstilt innen 2027 og med tilstrekkelig materiell
2) Elektrifisering til Steinkjer
3) Økt kapasitet for godstransport på jernbanen og fremdrift på godsterminal i Trøndelag i første periode
Vei:
4) Sikre videre utbygging av et trygt, sikkert og fremkommelig riksvegnett
a) Nye Veiers portefølje strekker seg fra Nedgård/Ulsberg i sør til Steinkjer i nord, unntatt Trondheim og Værnes/Stjørdal. I tillegg er strekningen E6 Selli – Asp nord for Steinkjer i porteføljen.
b) Innenfor mindre investeringer mener Trøndelag at følgende strekninger bør prioriteres:
i) E39 Dyregrova og Thamshavn – Harrangen
ii) Rv.3 Ulsberg – Tynset
iii) E6 Grong – Nordland grense
iv) E6 Ulsberg – Dombås
5) Gjøre fylkeskommunene i stand til å ivareta trygghet, sikkerhet og fremkommelighet på fylkesvegnettet gjennom;
a) Sikre tilstrekkelige midler til ivaretakelse av Tunnelsikkerhetsforskriften
b) Sikre tilstrekkelige midler til å fjerne skredpunkt med middels og høy prioritet
c) Bidra til at fylkeskommunene kan ta igjen vedlikeholdsetterslepet
Kollektiv:
6) Forlenge byvekstavtaler i avtaleperioden
7) Utvide ordningen med regionbyavtaler, som eks. Innherredsbyen
Luftfart:
8) Mer bærekraftig luftfart
9) Ørland – Oslo som del av statlig rutekjøp
10) Styrket rutetilbud på kortbanenettet
Sjø:
11) Oppgradering av havner for sikkerhet og beredskap
12) Styrket teknologisk utvikling innenfor sjøtransport og raskere dekarbonisering
Gods:
13) Tiltak for å øke andelen gods fra veg til bane og sjø
</p>
-
<p>Endre punk a) Legge ned Nye Veier og overføre porteføljen til Statens vegvesen. Vegene bygges for maks 90 km/t og med fortrinnsvis 2/3 felt. </p>På vegne av: R
-
<p>Se vedlegg</p>På vegne av: Sp, H, MDG, R, Ap, V
29 Disponering av 40 mill. kr til styrkelse av tjenesteområdet fylkesveg
<p>Hovedutvalg for veg legger fylkesdirektørens forslag til grunn for disponering av 40
millioner kroner til styrkelse av tjenesteområdet veg.</p>
30 HP fylkesveg 2023-26; Omdisponering innenfor investeringsbudsjett 2023.
<p> Hovedutvalg for veg vedtar at det innenfor investeringsbudsjettet 2023 for fylkesveg
omdisponeres 10,0 millioner kroner fra posten Miljøtiltak til posten Trafikksikkerhetstiltak
fylkesveg.</p>
31 Mandat - Nye driftskontrakter - 5004 Ytre Namdal og 5001 Gauldal/Oppdal
<p>Fylkestinget ber fylkesdirektøren legge opp det videre kontraktsarbeidet i tråd med foreslåtte mandat for de 5- årige driftskontraktene 5001 Gauldal-Oppdal og driftskontrakt 5004 Ytre Namdal. Rammen for utlysningen settes til 613 mill. kr i 2023-kr eks mva.</p>
-
<p>Krav om tariffavtale legges inn i mandatene i tråd med vedtak gjort Fylkestinget i sak om driftskontrakter Namsos og Orkland. </p>På vegne av: R, Ap
32 Mobilitetsanbud Stor-Trondheim 2029 - Miljøpakkepartenes felles plan for prosessen
<p>Fylkesutvalget tar saken til orientering og stiller seg bak Miljøpakkepartenes felles plan
for prosessen fram mot oppstart av neste anbud.</p>
-
<p>-kollektivdrift i egenregi utredes som en del av prosessen</p>På vegne av: R
-
<p>--muligheter for mer skinnegående transport utredes som en del av prosessen. </p>På vegne av: R
33 Økonomiplan 2024 - 2027, utfordringsdokument
<p>Fylkestinget ber fylkesdirektøren legge vurderingene i utfordringsdokumentet til grunn for arbeidet
med økonomiplan 2024 – 2027 og årsbudsjett 2024 for Trøndelag fylkeskommune. </p>
-
<p>Harbaksvegen i Åfjord kommune har behov for utbedringer som er kostnadsberegnet til 22 millioner kroner. I budsjettet for 2023 er det kun 6 millioner tilgjengelig for utbedring av veien. Fylkestinget mener det er nødvendig å oppgradere og sikre veien i henhold til opprinnelig plan og ber fylkesdirektøren i budsjettet for 2024 sikre full finansiering av tiltakene. </p>På vegne av: H, Sp, V, R
34 Gateprosjektet Kongens gate; Styringsrammen og oppstart
<p>1. Fylkesutvalget godkjenner at styringsramme for gateprosjektet Kongens gate, delstrekning
2 og 3 settes til 402 mill. 2023-kr inkl. mva.
2. Fylkesutvalget slutter seg ellers til fylkesdirektørens øvrige vurderinger i saken og
godkjenner oppstart av prosjektet.
</p>