Velkommen til Trøndelag, Arctic Race of Norway

Arctic Race Of Norway 2021, Foto: ARN, Thomas Maheux

Arctic Race of Norway blir en gylden mulighet til å vise frem Trøndelag. For at sykkelrittet skal kunne gjennomføres i fylket vårt har Trøndelag fylkeskommune inngått samarbeidsavtale med arrangørene av rittet.

Vil synliggjøre Trøndelag

Leder for hovedutvalg kultur, Bente Estil
– Dette blir en unik mulighet til å profilere trøndelagsregionen, både nasjonalt og internasjonalt, sier leder for hovedutvalg kultur Bente Estil.

Estil legger vekt på at vi vil få vist fram både vakre landskap og fine bymiljø, i tillegg til at arrangementet selvfølgelig blir en folkefest for oss trøndere.

Arctic Race Of Norway er et internasjonalt sykkelritt som har blitt arrangert årlig i Nord-Norge. I år utvides rittet til også å gå innom Trøndelag.

I to dager får publikum i 190 land følge TV-sendingen fra Namdalen og videre til Innherred og med avslutning i Trondheim. Selv ser Estil frem til å være blant publikum i det utøverne skal ta seg opp bakkene til Skallstugu i Levanger.

Bevilger tre millioner

Trøndelag fylkeskommune ser gode muligheter for å profilere fylket vårt gjennom rittet. Fylkeskommunen har derfor bevilget 3 millioner kroner til profilering. Profileringen skjer i hovedsak gjennom TV-sendinger, men også gjennom øvrig markedsføring og pressedekning.

– For Trøndelag fylkeskommune er dette en viktig del av vår rolle som samfunnsutvikler.  Dette er ikke bare et sykkelritt, men så mye mer, her handler det om å se sammenhengene i samfunnet. Næringslivet og særskilt reiselivet skal synliggjøres. I 2022 er Trøndelag Europeisk Matregion, dette vil også bli ekstra synlig gjennom arrangement.

Det er vanskelig å vurdere den samlede verdien av avtalen, men Estil mener det er grunn til å tro at eksponeringen Trøndelag vil få gjennom blant annet TV-sendinger til mange land, vil være mer verdt enn kostnaden avtalen medfører.

– En tilsvarende eksponering vil være svært vanskelig å oppnå på andre måter, sier Estil.