Var så mye røyk at brannvesenet måtte snu

Bergingsbil i tunnel. Bilde
Flammene sto opp fra panseret: Den svarte bilen på bildet tok fyr rett etter Vidar Andreas Aukan hadde kjørt inn i Frøyatunnelen. Her er brannvesenet på plass. (Foto: Johan Pettersen, Trøndelag brann- og redningstjeneste).

Bilberger Vidar Andreas Aukan hadde akkurat kjørt inn i Frøyatunnelen da han så flammer blusse opp fra en av bilene han hadde med seg.

19. juli i år opplevde bilberger Vidar Andreas Aukan noe han sent kommer til å glemme. Med seg hadde han to biler, men bare et par hundre meter inn i Frøyatunnelen oppdaget han at det sto flammer opp fra en av dem.

Trodde det var bremsene

- Det første jeg tenkte var at det var noe med bremsene, og jeg planla derfor å stoppe så fort som mulig, sier Aukan. 
Da han fikk stoppet så han at det var full fyr i motorrommet. Det første han gjorde etter å ha stanset var å varsle brannvesenet. Deretter tømte han ett av de to pulverapparatene som stod i nødlomma.  

Vidar Andreas Aukan. Bilde
Bilberger Vidar Andreas Aukan. (Foto: Privat)


Masse røyk hindret brannvesenet

Selv har Aukan tidligere jobbet 15 år i brannvesenet, så slukking av brann er ikke noe nytt. Brann i en bil på bergingsbilen sin har han imidlertid ikke opplevd tidligere. 
- Jeg klarte å slukke brannen på fem til ti sekunder gjennom grillen på bilen, sier han. 
Det ble imidlertid så mye røyk fra bilen at den første brannbilen som kom til stedet ikke kunne kjøre inn i tunnelen. 
- Det var rett og slett ikke noe sikt, sier han. 

Gjorde alt rett

Brannvernleder og sikkerhetskontrollør for tunnel i Trøndelag, Terje Sundfær sier Aukans historie gjør inntrykk. 
- Det er samtidig godt å høre at tunnelens utrustning oppleves som avgjørende i en så kritisk situasjon. Det er i tillegg en bekreftelse på at kravene som stilles til utrustning og oppgraderinger gjør en forskjell, sier han.  
Sundfær synes også det Aukan gjorde da han oppdaget brannen er et prakteksempel.  
- Alt fra da han oppdager hendelsen, valgene han tar underveis og måten han forholder seg til situasjonen på er gode. Han følger tunnelvettreglene godt, og det håper jeg andre som kommer i tilsvarende situasjon gjør også, sier han. 

Tenk egen sikkerhet først

Befinner du deg i en tunnel der det er røyk, skal du aller først tenke på din egen sikkerhet - det viktigste er å evakuere.  
Men hvis du føler deg trygg og tror du kan hjelpe andre uten å sette deg selv i fare, gjelder tunnelvettreglene: nødblink, havarilomme og nødtelefon. 
Legg merke til nødutstyret i tunnelen neste gang du kjører gjennom din «faste» tunnel. Det kan være tunnelen på vei til jobb, eller tunnelene du passerer når du skal på hytta. 

Riktig adferd kan være avgjørende

Over halvparten av norske bilister vet ikke hva de skal gjøre hvis noe skjer i en tunnel, enten det er motorstopp eller brann. Det gjør deg sårbar i en situasjon hvor hvert sekund teller. Riktig adferd de første minuttene kan være forskjellen på en udramatisk hendelse og en alvorlig ulykke.