Vant 150.000 kroner hver

Vinnere av pris. Bilde.
Prisvinnere: Fra venstre mot høyre_ Oliver Skisland, Kine Osan, Stig Eid Sandstad og Annika Stella Kiersch (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Trøndelag fylkeskommune har kåret vinnerne i sin konkurranse om bedre trafikksikkerhet.

Målet med konkurransen var å få inn forslag som kan forbedre trafikkopplæringen for ungdom på videregående skoler i Trøndelag.
Juryen bestod av representanter fra fylkets trafikksikkerhetsutvalg, Trygg Trafikk og fylkeskommunens administrasjon.
De tre beste bidragene i konkurransen fikk sine premier torsdag 26. januar under en premieseremoni under trafikksikkerhetsarrangement Trøndsk på Scandic Hell hotell i Stjørdal.
Her er de tre hovedvinnerne som får en premie på 150.000 kroner hver. I tillegg mottar de inntil kroner 400.000 kroner for å få prosjektet gjennomført.
Annika Stella Kiersch
(Robotikk og programmering som læringsmiddel i trafikkopplæring”)
Kine Osan
(”Bedre risikoforståelse i trafikken med VR teknologi”,  Trafikkforum/Ung i trafikken)
Oliver Skisland
(”Sprek og sikker”  Charlottenlund håndballklubb)

Robotikk og programmering

Annika Stella Kiersch vant med et opplegg som kombinerer robotikk og programmering som læringsmiddel til trafikkopplæring. I dette prosjektet skal elevene få delta både i bygging og programmering av robot-kjøretøy som så kan settes inn i forskjellige trafikale situasjoner som skal løses.
Kiersch jobber selv på Nordic Semiconductor i Trondheim, en bedrift som jobber med å designe microchiper.
-Jeg tenkte det kunne være spennende å kombinere det jeg jobber med sammen med trafikksikkerhet. Altså å bruke robotikk og teknologi som en måte å kommunisere og lære bort trafikksikkerhet til elever på videregående skole,  sier hun.
Tanken er at elevene skal konkurrere mot hverandre om å finne den beste løsningen for å løse trafikale situasjoner. På denne måten skal de øke sin trafikale forståelsen.  Gjennom samarbeid, aktiviteter og konkurranser skal trafikkopplæring bli noe som er både gøy og tilgjengelig.

Skal påvirke gjennom Instagram

Vinner nummer to er Charlottenlund håndball. Her handler det om sosiale medier, nærmere bestemt Instagram. Her skal aktive ungdommer være rollemodeller for trafikksikkerhet. Målet er å snakke til de yngre trafikantene, og her er det definitivt ungdommene selv vet hvordan dette skal gjøres på en best mulig måte. Håndballjentene i Charlottenlund er allerede aktive og har mange følgere i sosiale medier.
-Vi har en mengde med følgere på våre Instagram-kanal. Dette ser vi på som en mulighet for å bringe inn trafikksikkerhet,  sier Oliver Skisland i Charlottenlund håndball.
Han sier at håndballjentene allerede er rollemodeller  på det sportslige planet. Ideen er å bruke denne posisjonen til å skape gode holdninger også i trafikken.
Håndballaget har allerede skaffet seg samarbeidspartnere som Sintef, Trygg Trafikk og reklamebyrået Klipp og lim.

VR-teknologi

Den tredje vinneren vil ta i bruk VR-teknologi for å skape bedre trafikksikkerhet. Vinneren er et samarbeid mellom Trafikkforum og Ung i Trafikken. Dette er henholdsvis et trafikkskoleforbund og en trafikksikkerhets-organisasjon for ungdom. Begge organisasjonene har lang erfaring med trafikksikkerhetsarbeid.
Kine Osan i Trafikkforum sier da skal bruke VR-briller for å få ungdom til å reflektere over trafikkkulykker.
Prosjektet går nemlig ut på at de som deltar skal føle hvordan det vil være å miste noen i en trafikkulykke. Dette skal de gjøre ved å bruke VR-teknologi. Det skal gjøres i praksis ved å vise en film som inneholder ulike sekvenser med trafikkulykker. Etter filmen skal ungdommen reflektere over filmen.
-Vi vil ta opp en del problemstillinger de har allerede. Kanskje de har vært ved i ulykker på el-sparkesykler, eller kanskje de har venner som har vært utsatt for en ulykke. Etter å ha sett filmen håper vi ungdommen får en større risikoforståelse som de kan ta med seg videre, sier Osan.
Charlottenlund håndball. Bilde
Vant 150.000 kroner: Håndballjentene i Charlottenlund håndball vant 150.000 kroner for sitt forslag om bedre trafikksikkerhet gjennom holdningsskapende arbeid på sosiale medier. Fra venstre mot høyre: Mathea Glasø, Siril Tingstad, Miriam Skisland og Hermine Lervåg (Foto: Trøndelag fylkeskommune)