Trondheimsfjorden: håp og bekymring

Fylkesordfører Tore O. Sandvik på Trondheimsfjordkonferansen på Clarion Hotel & Congress Brattøra. Foto: Ida Valsø.

Trondheimsfjorden har kanskje det meste artsrike fjordsystemet i landet, men hvordan står det egentlig til med fjordmiljøet? Trondheimsfjordkonferansen som gikk av stabelen 29. mars ga et spennende dypdykk og ny innsikt om fjorden.

Det er Trøndelag fylkeskommunes nye kunnskapsstatus om fjorden som er bakgrunnen for Trondheimsfjordkonferansen.

På Trondheimsfjordkonferansen ønsket fylkesordfører Tore O. Sandvik forskere, politikere, forvaltere og andre interesserte velkommen.

– Rapporten er et stort løft for alt arbeid som omfatter og berører fjorden vår, og et startpunkt og kunnskapsgrunnlag for gode, oppdaterte og bærekraftige løsninger på veien videre.

Håp og bekymring

Ferdselsåre, matfat, hjem for over 150 fiskearter og med verdens grunneste kaldtvannskorallrev. Trondheimsfjorden er mangfoldig og artsrik. Den har god miljøtilstand flere steder, men noen områder bekymrer både forskere og vannforvaltere.

– Vi ser en nedgang i flere arter i Trondheimsfjorden, blant annet hos sjøørret og sjøfugl. Vi trenger å forske mer for å finne ut hva denne nedgangen kommer av. Nå driver vi forvaltning på bakgrunn av manglende kunnskap, og det er ikke en god følelse, sier Bendik Eithun Halgunset i Trøndelag vannregion.

I arbeidet med rapporten har flere fjordforskere samarbeida, og nå kan de se på sammenhengene i fjorden for skjønne mer av hva som påvirker hva. Det synes Halgunset er positivt.

Bendik Eithun Halgunset er seniorrådgiver i Trøndelag vannregion og en av arrangørene av Trondheimsfjordkonferansen 29. og 30. mars 2023. Foto: Ida Valsø.

Biologi + teknologi

– I Trondheimsfjorden har vi like vakre korallrev som i tropiske strøk. De ligger bare veldig dypt, og er derfor ikke så synlig for folk. Det forteller korallrevforsker hos NINA, Johanna Järnegren.

Järnegren kaller korallene Trondheimsfjordens skjulte skatter, og sier de er viktige for fjordens biologiske mangfold. I et europeisk perspektiv er tilstanden til korrallrev og korallskoger dårlig og i tilbakegang. I Trondheimsfjorden er det ingen overvåkning av korallrevene per i dag.

– Det teknologiske miljøet her i Trondheim er viktig for videre studier av koraller her. Det ligger godt til rette for samarbeid mellom biologer og teknologer her – noe jeg tror vil være viktig, sier hun.

Mange Trondheimsfjordentusiaster samla på Trondheimsfjordkonferansen. Faglig innhold fra rapporten Kunnskapsstatus Trondheimsfjorden ble presentert. Foto: Ida Valsø.

Veien videre

Rapporten er et produkt av et omfattende arbeid med å samle, tilgjengeliggjøre og sammenfatte eksisterende miljøtilstand i Trondheimsfjorden. Neste fase i Trondheimsfjordprosjektet er å gjennomføre overvåkning i en treårsperiode. I tillegg skal det etableres organisering og rammer for ivaretakelse av langsiktig overvåkning i fjorden.

Les mer om Trondheimsfjordprosjektet og rapporten her:

Trondheimsfjordprosjektet