Trøndersk serveringsbransje sliter

Illustrasjonsfoto Foto: Fabrizio Magoni

Åtte av ti i trøndersk serveringsbransje forventer nye permisjoner etter de siste korona-tiltakene.

– Vi ser nok en bransje som er hardt presset, sier en bekymret fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Trøndelag fylkeskommune gjennomførte nylig en undersøkelse i trøndersk serveringsbransje. 24 bedrifter ble intervjuet. De representerer åtte prosent av bransjeomsetningen i Trøndelag i 2019, og 10,1 prosent av driftsresultat. Det er ingen statistisk undersøkelse, mer en temperaturmåling.

Hele Trøndelag er representert, men utvalget har overvekt av bedrifter fra Trondheim.

Temperaturmålingen har klare funn:

• Ni av ti bedrifter har permittert ansatte under pandemien. Omtrent like mange forventer nye permitteringer av ansatte i januar/februar, etter de siste smitteverntiltakene.
  • Alle opplever lavere omsetning under pandemien. En av tre bedrifter har mer enn halvert omsetningen. Nær halvparten melder om en reduksjon på mellom 26-50 prosent
  • Omtrent alle forventer ytterligere redusert omsetning. To av tre bedrifter forventer så mye som 51-100 prosent reduksjon.
  • En av tre bedrifter har ikke likviditet til å tåle omsetningssvikten de opplever.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik er bekymret, men ikke overrasket over tallene.

- Serveringsbransjen har blitt særlig hardt rammet under pandemien. Med de siste smitteverntiltakene ser vi at flere gir opp å holde åpent. Jeg er bekymret for næringa. Gjennom intervjuene vi gjorde i denne temperaturmålingen har vi fått tilbakemeldinger på tiltakspakkene. Noe fungerer, andre ting treffer ikke like godt. Dette er innspill vi som fylkeskommune vil se på, og også bringe videre til regjeringen, sier Sandvik.

Fylkesordføreren er imponert over bedriftenes pågangsmot og omstillingsevne i en tøff tid.

- Samtidig signaliserer de viktigheten av smitteverntiltak og uttrykker forståelse for dem. I en svært krevende situasjon bidrar de tyngre enn de fleste av oss til dugnaden. Det er også viktig at regjeringen endelig ga etter og forlenget permitteringsperioden for de ansatte. Nå bør regjeringen også anerkjenne at de som har havnet på dagpenger må få feriepenger. Det er både rettferdig for de det gjelder, men også for de bransjene som trenger at folk har råd til ferie når landet åpner opp igjen, avslutter Sandvik.