Trøndelags kinesiske vennskapsregion Chongqing besøkte Trondheim

Delegasjonens leder, Chen Guiyun (t.h), overrakte en gave til Trøndelag fylkeskommune ved fylkesordfører Tomas Iver Hallem.

En delegasjon fra Trøndelags kinesiske vennskapsregion Chongqing besøkte Trondheim 27. -29 oktober. Leder for delegasjonen var Chen Guiyun. Chen er “Vice Chairman” for “Chongqing Municipal Committee of the Chinese People’s Political Consultative Conference”. I sitt sivile liv er Chen professor i matematikk.

Delegasjonen møtte fylkesordfører Tomas Iver Hallem på Fylkets hus i Trondheim. Hallem orienterte om Trøndelag og fylkeskommunens oppgaver. Chen Guiyun presenterte Chongqing og store satsinger i regionen innenfor næringsutvikling og transport/kommunikasjon. Han understreket også betydningen av kultur og folkehelse.

Trøndelag fylkeskommune prioriterer skolesamarbeid i relasjonen til Chongqing, og Trondheim katedralskole har siden høsten 2021 samarbeidet med en videregående skole i Chongqing.

I januar i år undertegnet Katta og Chongqing No. 1 Secondary School en formell samarbeidsavtale om videre samarbeid på digitale plattformer, med målsetting om å få til gjensidige besøk og elevutveksling. Etter besøket på Fylkets hus besøkte delegasjonen Katta, der rektor Hilde Hov fortalte om skolens lange historie og det pågående arbeidet med oppussing og nybygg. Elever fra musikklinja bidro med kulturelt innslag.

Gruppebilde av delegasjonen og vertskap fra Trøndelag fylkeskommune.
Delegasjonen besøkte Trondheim katedralskole, som samarbeider med Chongqing No. 1 Secondary School. Fra venstre: Han Han, lærer, Tomasskolen, Wei Xi, Chongqings utenlandskontor, Pål Ranes, TRFK, avd. for plan, næring og kulturminner, Ingvild Hansen, fagleder, Trondheim katedralskole, Huang Rui, Chongqings utenlandskontor, Hilde Hov, rektor, Trondheim katedralskole, Chen Guiyun, delegasjonens leder, Maria Tanem Møller, TRFK, avd. for utdanning og kompetanse, Shuai Xun, Chongqings utdanningskommisjon, Nie Hui, Chongqing Science City, Xiaoye Chen, lærer, Sverresborg skole, og Bo Zeng, lærer, Trondheim katedralskole.

Delegasjonen fra Chongqing fikk oppleve Trondheim i nydelig høstvær, og spaserte fra Katta til lunsj på Bakklandet, via domkirka, Marinen og Gamle bybro. Etter lunsj fikk delegasjonen høre historien om norsk lakseoppdrett hos SeeSalmon i deres besøkssenter i PowerHouse på Brattøra. Siste post på programmet var møter med bedriftene Myworkout og Initial Force som begge utvikler og selger programvare til sport- og helseformål.