Trøndelags første inkluderingspris til prosjekt «Vennskap og kunnskap i åkeren»

Fra venstre: Grethe Venæs Kveli, Ibrahim Imad Alkhalil, Sissel Thorsen, Tor Andre Weiseth, Bushra Imad Alkhalil, Heidi Haug Fjone, Tore O. Sandvik og Ola Kai Faksdal. Foto: Mona Jønvik Andersson.

Trøndelag fylkeskommunes første inkluderingspris går til prosjekt «Vennskap og kunnskap i åkeren», et samarbeid mellom Namsos røde kors, Dun Andelslandbruk og Namsos frivilligsentral.

Prisen ble delt ut på fylkestinget i dag av fylkesordfører og komiteleder Tore O. Sandvik:

– Prosjektet har på fremragende vis bygd et arbeidsfellesskap i hverdagen, et fellesskap som har gitt vennskap og kunnskap, for mange – om mye.

Om prosjektet og vinnerne

Prosjektet startet i 2015 som et samarbeid mellom Dun Andelslandbruk og Namsos Røde Kors, der de brukte grønnsakåkeren som arena for integrering av asylsøkere. Fra 2018 ble Namsos frivilligsentral med i prosjektet, og målgruppa ble utvidet til å omfatte bosatte flyktninger og folk med innvandrerbakgrunn. Prosjektet arbeider for å utvide målgruppa enda ytterligere.

Med støtte fra IMDI og Gjensidigestiftelsen har ordinære andelseiere fått tilbud om gratis andel, om de tok ansvar som frivillig guide for en familie eller enkeltperson i prosjektet. Oppgaven har vært å gjøre seg kjent med deltakerne, sørge for skyss og informasjon, og se til at alle fikk høstet sin del av grønnsakene. Dette har ført til en ekstra god, direkte kontakt, og mange nye vennskap.

Dun Andelslandbruk har 100 andelsbønder, der 40 er vennefamilier eller guider, 40 er flyktninger eller nylig bosatte, og 20 deltar utenom prosjektet.

Sosialt samvær og felles måltider er viktige deler av dette prosjektet. Men kanskje det mest sentrale er at i åkeren stiller alle likt, noen kan lite og noen kan mye – uavhengig av bakgrunn og hvor du kommer fra. I åkeren er det mestringsoppgaver for alle, uansett fysisk og psykisk helse, kunnskapsnivå og alder.

Til stede for å ta imot prisen var Heidi Haug Fjone (styreleder Namsos Røde Kors), Grethe Venæs Kveli (leder i Omsorg Namsos Røde Kors og prosjektleder i to år for prosjektet «Vennskap og kunnskap i åkeren»), Ola Kai Faksdal (gårdbruker Dun gård), Sissel Thorsen (bor på Dun gård og er daglig leder i Namsos Frivilligsentral), Bushra Imad Alkhalil og Ibrahim Imad Alkhalil (to av ungdommene i prosjektet) og Tor Andre Weiseth (daglig leder Trøndelag Røde Kors).

Om prisen

I retningslinjene for prisen heter det at den kan tildeles en person bosatt i fylket eller med sterk tilknytning til det. Den kan også tildeles organisasjoner og sammenslutninger. Prisen skal tildeles for fremragende innsats for inkludering.

Komiteen bestående av to medlemmer av Inkluderingsrådet og to fra hovedutvalg for kultur med fylkesordføreren som komiteleder, har avgjort hvem som skal motta inkluderingsprisen.

Fylkeskommunens integreringspris består av et diplom og 25.000 kroner.