Trøndelag fylkeskommune først på eInnsyn

Seksjonsleder arkiv Kari Myhre ved sin arbeidspult. Foto Lene Bergesen
Seksjonsleder arkiv Kari Myhre. Foto Lene Bergesen

Som første fylkeskommune i landet tar Trøndelag i bruk eInnsyn fra 1. desember 2020. -Vi får mer åpenhet i vår forvaltning og gjør det lettere for innbyggerne å betjene seg selv, sier seksjonsleder for arkiv Kari Myhre.

Fylkeskommunen legger ut mellom 300-800 dokumenter daglig på sin offentlige journal. Som første fylkeskommune i landet tar Trøndelag i bruk eInnsyn fra 1. desember 2020.

Kort sagt er det en nasjonal fellesløsning for publisering, søk og innsyn i offentlige postjournaler. Her finner man postjournaler fra statlige, kommunale og fylkeskommunale virksomheter. Formålet med eInnsyn er å gjøre offentlig forvaltning åpen og lettere tilgjengelig for innbyggerne.

Selv om det ikke kommer i første omgang, har fylkeskommunen som mål å fulltekstpublisere alle dokumenter som ikke er unntatt offentlighet.

- Trøndelag fylkeskommune har ambisjon om åpenhet, ansvarlighet og tilgjengelighet. Vi ønsker å fulltekstpublisere alle offentlige dokumenter etter hvert. Vi forventer at en standardisert plattform som eInsyn vil gjøre det enklere for brukerne å betjene seg selv, forteller Myhre.

eInnsyns effektive og brukervennlige søkefunksjon har man også store forventninger til. Og at en nasjonal fellesløsning vil gi forenklet drift og økt sikkerhet.

Hva er eInnsyn:

• En nasjonal fellesløsning for publisering, søk og innsyn i offentlige postjournaler. Digitaliseringsdirektoratet og Oslo kommune står for drift, forvaltning og utvikling. Fra 1. januar 2022 overtar Digdir hele ansvaret.
  • På eInnsyn.no finner du postjournaler fra statlige, kommunale og fylkeskommunale virksomheter, og informasjon om møter og utvalg i fylkeskommunale og kommunale organ.
  • Formålet med eInnsyn er å gjøre offentlig forvaltning åpen og lettere tilgjengelig for innbyggerne. Alle har tilgang til å søke og bestille innsyn i dokumentene.
  • I alt 117 statlige virksomheter bruker eInnsyn, i hovedsak statlige organer og virksomheter. Oslo kommune har 44 virksomheter som leverer til eInnsyn. eInnsyn legger til rette for at flere kommuner og fylkeskommuner skal ta i bruk løsningen.
  • Gjennom eInnsyn kan innbyggere og media søke i 50 millioner dokumenter.
  • Bruken øker. Det går daglig 2500-3000 søk og ca 1200 innsynskrav gjennom løsningen.
  • Strategien for eInnsyn (mot 2025) er basert på behov som virksomheter, leverandører og brukere har spilt inn. Strategien har som visjon å «fremme åpenhet og demokrati» og har 4 hovedmål:
    • Ivareta samfunnets behov for en elektronisk publiserings- og søkeløsning i offentlige dokumenter. Jobbe for at flere offentlige virksomheter tar eInnsyn i bruk.
    • Ligge i front av den digitale utviklingen i offentlig sektor og tilpasses endringer i regelverket (ref forslag til ny arkivlov).
    • Sette brukeren i sentrum. Nytt brukergrensesnitt lanseres i november/desember 2020. Legge til rette for datastøttet journalistikk.
    • Pådriver for mer fulltekstpublisering av dokumenter. Gir effektiviseringsgevinst for innbyggere (sparer tid) og virksomheter (sparer saksbehandling av innsynskrav).
  • eInnsyn er etterfølgeren av OEP (Offentlig elektronisk postjournal) som ble lansert for 10 år siden. Løsningen eInnsyn ble lansert i 2018.

Kontaktpersoner:

Digitaliseringsdirektoratet: Produktsjef Stein Magne Os, tlf. 900 89 566,

Trøndelag fylkeskommune: Arkivleder Kari Myhre, tlf. 911 12 507,

Mer info: Strategi for eInnsyn 2020-2025:

eInnsyn: