Trøndelag – beste kulturfylke

Elden er et norsk, historisk musikkspill skrevet av Arnfinn Strømmevold og Bertil Reithaug som settes opp i Røros Foto: Svein Eggan

Trøndelag er landets beste kulturfylke, mens Røros for femte året på rad er Norges fremste kulturkommune.

Det viser kulturindeksen for 2018, som er utarbeidet av Telemarskforskning i samarbeid med kommuner og fylkeskommuner.

- Dette er gledelig, og viser at vi gjør mye riktig. Men dette hadde ikke vært mulig uten et tett og godt samarbeid med kommuner, profesjonelle institusjoner og frivilligheten i Trøndelag, sier May Britt Lagesen, leder av hovedutvalget for kultur.

Stort trøndersk mangfold

Kulturstatistikken er basert på tall fra 2017 da Trøndelag var to fylker, men i statistikken er Trøndelag slått sammen til et fylke. Da troner Trøndelag klart øverst på landets kulturstatistikk. På de neste plassene følger Hordaland, Troms, Oslo og Vest-Agder.

- Rapporten fra Telemarksforskning viser at vi drar ifra de andre fylkene. Vi har et stort mangfold i kulturen i Trøndelag, og fylkeskommunen er til stede på små og store arrangement i samarbeid med frivilligheten og profesjonelle institusjoner. Det er de som skaper kulturen – vi er en viktig med- og støttespiller, understreker Lagesen.

Hun mener også at Trøndelag har en del satsninger som gjør en forskjell.

- Vi er god til å bruke kultur som virkemidler for å fremme bolyst, livskvalitet og god helse, noe rapporten viser. Vrimmel-festivalen i Namdalen er et eksempel på en slik type satsning, sier Lagesen.

Kunst- og kulturfestivalen Vrimmel arrangeres i Namdalen. Foto: Jan Inge Yri

Røros på topp

På kommunetoppen troner Røros for femte år, mens Trondheim ligger på 5. plass – og er den beste storkommunen.

- Mange trønderske kommuner kommer godt ut. Det er ingen overraskelse for meg. Det jobbes svært godt mange steder, sier Lagesen.

På lista for øvrig er Oppdal (18), Namsos (32), Inderøy (41), Verdal (44), Stjørdal (58), Steinkjer (76) – for å nevne noen.

Hva er norsk kulturindeks?

Norsk kulturindeks er en årlig oversikt over kulturtilbud og kulturaktivitet i norske kommuner, regioner og fylker. Indeksen er basert på registerdata fra en rekke offentlige etater, interesseorganisasjoner og foreninger. Målsetningen med Norsk kulturindeks er å beskrive det faktiske kulturtilbudet og den faktiske kulturbruken innenfor kommunen som geografisk område. Indeksen er utviklet av Telemarksforsking i samarbeid med norske kommuner og fylkeskommuner.

Klikk her for å se alle rapporter basert på Norsk kulturindeks