Trenger din bedrift nye impulser og friske faglige innspill ?

Næring - Forskning og innovasjon (Foto:Therese Lee Jansen)

Da kan studentsamarbeid i regi av DistriktForsk være løsningen.

Studentene utgjør en viktig og underutnyttet ressurs for trøndersk arbeids- og næringsliv. Gjennom praksisplasser og prosjektoppgaver kan private og offentlige aktører få tilgang til studenter med oppdatert kompetanse og kunnskap.

DistriktForsk er Trøndelag fylkeskommunes støtteordning for bedrifter med liten eller ingen FoU-erfaring, som kan dra nytte av et tettere samarbeid med studenter og/eller forskere. Studenter som samarbeider med bedrifter utenfor Trondheimsregionen kan få dekket relevante utgifter i forbindelse med prosjektoppgaver. Ordningen gjelder for studenter ved NTNU, Nord universitet, Handelshøyskolen BI og Høyskolen i Kristiania.

Lund Hyttebygg AS i Rennebu har blant annet har fått hjelp av studenter på NTNU til å tenke nytt rundt konstruksjon av tradisjonslaft, klimaregnskap og fundamentering. Formålet med oppgavesamarbeidet er å finne nye og bærekraftige løsninger for hytteproduksjon innenfor det grønne skiftet. Bedriften tok kontakt med Næringshagen på Oppdal som gjennom prosjektet  Talentverket fikk etablert kontakt mellom fagmiljøet ved NTNU og bedriften.

Ved Nord universitet har studenter med spesialisering i 3D-kunst, animasjon og visuelle effekter jobbet med ulike prosjekter innenfor film, TV, musikkfestivaler, konserter og events for næringslivet. Målet med samarbeidet har blant annet vært å utvikle animasjonsbransjen i Midt-Norge og profesjonalisere driften. Tindved Kulturhage er sentral som bindeledd mellom bedriftene og kunnskapsmiljøene i denne bransjen.

Hvordan kan bedrifter komme i kontakt med aktuelle kandidater og fagmiljø?
En god ide er å bruke innovasjonsselskapene i DistriktForsk-programmet, eller å ta direkte kontakt med universitetenes fagseksjoner.

En annen inngang er NTNU Bridge som er NTNUs offisielle koblingsportal mellom studentene og arbeidslivet. Her kan studenter og arbeidsgivere samarbeide om aktuelle prosjektoppgaver og praksisplasser. NTNU Bridge har nylig utviklet en håndbok for arbeidsgivere som viser hvordan man kan gå frem for å komme i kontakt med relevante studenter. Her finnes også mange nyttige tips med hensyn til andre aktuelle støtteordninger som kan benyttes til slikt arbeid, f.eks SkatteFUNN, Nærings-phd og Offentlig sektor-ph.d. For mer info trykk her.