Tilskudd til tilrettelegging for lasskjørerne til Røros

Riksantikvaren vil gi tilskudd til å øke kapasiteten for stall- og overnattingsplasser i Røros bergstad, særlig med tanke på lasskjørerne under Rørosmartnan. Midlene skal gå til tilrettelegging for overnattings - og stallplasser gjennom istandsetting av eksisterende bygninger, gjenoppføring av lagrede bygninger og rekonstruksjon av fjernete uthus.

Fra åpningsseremonien på Rørosmartnan. Foto: Svein Eggan.
Øverste foto: Dalarna Femund Forkørerforening.

Lasskjørertradisjonen
Rørosmartnan utgjør en viktig del av den immaterielle kulturarven knyttet til verdensarven Røros bergstad og Circumferensen. Kunnskapen og opprettholdelsen av aktiviteten er særskilt nevnt i innskrivingsdokumentet for verdensarven. Tilførsel av mat og forsyninger var avgjørende for at bergverksamfunnet rundt Røros Kobberverk kunne vokse fram etter at gruvedriften ble etablert i 1644. Ferdselen var lettest om vinteren, med hest og slede over frosne sjøer, elver og myrer. Vinterhandelen hadde pågått lenge da markedet ble offisielt etablert i 1854.

Lasskjørertradisjonen døde ut med moderne kommunikasjon, men ble gjenopplivet i 1981. I 2018 kom 8 kjørelag, 90 hesteekvipasjer og 240 lasskjørere til åpningsseremonien på Rørosmartnan. Dette er Skandinavias største samling av brukshester.

Ønske om å bedre forholdene
Det er kjent at rammetingelsene for lasskjørerne ikke er tilfredsstillende i dag. Verdensarvrådet har flere ganger hatt saken oppe, og handlingsprogram 2019 - 2021 til Regionplan for Røros bergstad og Circumferensen, inneholder et tiltakspunkt om å bedre rammebetingelsene for lasskjøreraktiviteten. Blant de største utfordringene er sviktende kapasitet for overnatting og stallplass for kjørere og hester i bergstaden.

Riksantikvaren har i 2018 kr 1 295 000 på post 79 tilskudd til verdensarv på sitt budsjett som skal gå til å forbedre rammebetingelsene. Trøndelag fylkeskommune behandler søknadene om tilskudd.

Har du en bygning i bergstaden som kan brukes som stall eller overnatting? Da kan du være en aktuell søker for dette tilskuddet. Søknad merkes "tilrettelegging for lasskjørere", og kan sendes til postmottak@trondelagfylke.no innen 1. januar.