Skal konkurrere for å bedre klimaet

Illustrasjonsfoto: Jacqueline Godany (Unsplash)

De videregående skolene i Trøndelag skal konkurrere mot hverandre i et eget klimamesterskap.

Videregående skoler i Trøndelag konkurrerer om å redusere CO2-utslipp på individ-, klasse-, og skolenivå. Utøverne i mesterskapet konkurrerer ved å loggføre daglige og personlige klimatiltak på en egen web-plattform.

Hensikten er at det skal være gøy og samtidig vise at vi som enkeltpersoner har stor påvirkningskraft.

At bærekraft blir gjennomgående fokus i de nye læreplanene i skolen, er en viktig pådriver til ønsket om skolenes deltakelse i klimamesterskapet. UDIR oppfordrer nemlig skolene til å forberede seg på å jobbe mer med bærekraft, i alle fag.

I fjor sparte trønderelevene miljøet for 103 530 kg CO2, i løpet av 21 dager. Målet i år, i den nye fylkeskommunen, blir å slå det tallet.

Vil du vite mer om konkurransen? Se her

Årets skoleopplegg, gruppe på Facebook

Hvordan opplegget skal foregå. Leverandørens side.

Webinar om årets opplegg