Sjeldent sverdfunn i Verdal

På en åker i Verdal fant Anders Svendsen Fortun nylig et sverd fra bronsealderen. Det er bare funnet 50 slike sverd tidligere i Norge.

Anders Svendsen Fortun har alltid hatt stor interesse for historie, og det var også slik interessen for metallsøking dukket opp for 3 år siden. Tidligere denne måneden gjorde han sitt største funn hittil, og det på en åker i Verdal. Han fant nemlig deler av et bronsesverd som kan dateres tilbake til bronsealderen.

- Dette er helt ubeskrivelig og jeg kan ikke tro at det er sant. Det er få ting som kan måle seg med dette, og jeg får lyst til å ut å søke mer med en gang, forteller han.

Anders Svendsen Fortun viser stolt frem håndtaket.

Funn av bronsesverd er ikke vanlig.

- Det er i Norge ikke funnet mer enn ca. 50 sverd av bronse, fra bronsealderen. Mot omkring 3000 sverd av jern fra vikingtid og yngre jernalder. Dette funnet fra Verdal er derfor meget spesielt og sjeldent. Sammen med funnene fra Hegra i fjor av 30 bronseøkser så viser dette at Trøndelag er en viktig region i bronsealderen i Norge, forteller konservator Lars Forseth.

Fortun viser fram både sverdspiss, håndtak og andre bronsegjenstander fra funnstedet.

- Jeg har bare søkt på en liten del av åkeren, men i løpet av bare kort tid fant jeg mange bronsegjenstander.

Dette er underhjaltet (håndtaket) til sverdet.

Historie i Trøndelag

Bronsealderen varer fra omkring 1800/1700 før kristus; til 500 før kristus. Dette er en periode på ca 1200 år. I denne perioden kommer bronse og metallteknologi til Norge. Midt-Norge og Trøndelag er sammen med Østfold/Vestfold og Rogaland ett av de viktigste sentraene for bosetning i denne perioden. Funnene av bergkunst fra bronsealder er omfattende i Trøndelag. Bare Østfold har flere slike. Det er og funnet mange graver fra perioden.  Særlig kjent er funnene fra de mange gravrøysene rundt Toldneshalvøya i Steinkjer og Inderøy.

Jordbruket blir under bronsealderen hovednæring. Vekten synes å være lagt på husdyrhold. Kanskje for å kunne bytte huder fra tamfe og pels fra jakt mot bronsegjenstander. Bronsealderen brakte bronse og metallteknologi til Norge. Bronse er en legering av kobber og tinn. Disse metallene er ikke alltid funnet i nærheten av hverandre. Metall måtte utvinnes og så deles over lange avstander for å bli til bronsegjenstander. Bronse og gjenstander ble fraktet over lange avstander. Vi kan forestille oss at båtferder er gjennomført langs kysten av Norge og over Nordsjøen og Kategatt for å handle inn bronse. Samtidig tyder funn av smeltedigler og former hvor gjenstander er støpt at metallteknologi ble tatt i bruk i Norge og.

I løpet av bronsealderen skjer en stor endring i gravskikk. Man går bort fra skjelettbegravelser og over til å brenne de døde. Dette skjer omkring 1200-1000 før kristus.

Bronsealderen var heller ikke en fredelig tid. Vi finner våpen som dolker, sverd og skafthulløkser (av stein) i stort omfang. Ett dramatisk funn ble i 1967 gjort på Sund i Inderøy. En massegrav med omkring 25 skjeletter blir funnet. En analyse av disse skjelettene og skjeletter fra Toldnes tyder på at vi står overfor et samfunn i Trøndelag som er like komplisert som det som utvikler seg i Europas sentrale deler. Et samfunn som består av bønder, krigere og høvdinger. Sverdet var nok forbeholdt høvdingene – og må ha vært en sjeldenhet.

Vegen videre for sverdet

Nå er gjenstandene tatt hånd om av fylkeskommunen, og alle detaljer knyttet til funnsted vil bli lagt inn i Askeladden som er Riksantikvarens offisielle database over fredete kulturminner og kulturmiljøer i Norge. Deretter vil de bli overlevert til Vitenskapsmuseet.