Se hvem som får idrettsstipend

Leder for hodeutvalg kultur, Bente Estil (t.v) delte ut Trøndelag fylkeskommunes idrettsstipend 2022. Mottakere fra venstre er: Robin Hofstad, Hanne Rofstad, Elise Solum Bakken, Emma Løkken, Veronica Meldal Brandzæg, Bastian Elnan Aurstad, Rory Fitzgerald (for Fredrik Møller). Mikkel Holt (ikke til stede) mottar også stipend. Foto: Viggo Jakobsen, Globetrotter event & artist as.

Trøndelag fylkeskommune delte ut idrettsstipend til åtte ungdommer under Idrettens hederskveld 4. november.

I år var det om lag 90 søknader om stipend. Stipendsummen på totalt 200 000 blir fordelt på 8 stipend på kr 25 000 hver.

– Idrettsstipendet skal bidra til å gi yngre idrettsutøvere, trenere og tillitsvalgte innen idretten inspirasjon til videre satsing og personlig utvikling i sin idrett, sier leder for hovedutvalg kultur, Bente Estil.

Trøndelag fylkeskommune ønsker å øke forståelsen av kulturens og idrettens betydning for å fremme helse, livskvalitet og sosial utjevning. Vi ønsker også å bidra til Trøndelag og Trønderidrettens mål om å være flest i bredden og best i toppen. Idrettsstipendet blir delt ut på bakgrunn av disse målene.

Det er Trøndelag idrettskrets som arrangerer Idrettens hederskveld. Her hedres i tillegg til stipendmottakerne store prestasjoner i toppidrett, bedrifts- og studentidrett, gode arrangementer og ildsjelene fra alle trønderske kommuner.

Mottakere av stipend for 2022 er:

Emma Løkken – Dressurridning

Jente som hopper med en hest inne på en sprngridningsbane.
Foto: Rebecca Mender.

Emma er 17 år og fra Oppdal. Hun fikk sin første ponni da hun var tre år gammel og sier at hun nærmest er født på hesteryggen. Hun representerer Oppdal Hestesportklubb og har vært på langslaget i dressur siden 2018. Emma er regjerende norgesmester i juniorklassen og har flere bronsemedaljer i nordisk i tillegg til internasjonale plasseringer.

Elise Solum Bakken - Skiskyting

Eline Solum Bakken på rulleski med skiskyyterutstyr.
Foto: Linnea Solum Bakken

Elise er 19 år og fra Overhalla. Hun representerer Snåsa Skiskytterlag og er elev ved toppidrett skiskyting ved Meråker videregående skole. Siste sesong var hennes beste sesong hittil med kongepokal og NM gull i normaldistansen i skifelt og 16. plass i fellesstart i skiskytter NM (K 19). Elise skyter bra og oppnådde to nuller diplomer i Norgescupen sist sesong – det vil si å skyte feilfritt.

Veronica Meldal Brandtzæg – Rifleskyting

Jente som skyter med rifle
Foto: Marte Torvik

Veronica er 19 år og fra Steinkjer. Hun representerer Mære Skytterlag og også Meråker skoleidrettslag hvor hun er elev ved den videregående skolen med toppidrett skyting. Hun skyter både innen Det frivillige skyttervesen og Norges Skytterforbund og er med i skytterlandslagstroppen UNG. I sommer oppnådde hun NM-bronse i 50 meter liggende og flere medaljer i nordisk mesterskap.

Hanne Wilberg Rofstad - Langrenn

Portrettbilde av jente kledd i sponsorklær (ski)
Foto: Norges skiforbund.

Hanne er 22 år og fra Trondheim. Hun representerer Byåsen IL og Team Elon Midt-Norge, regionlag. Sprintøvelsene er Hannes fremste disiplin og hun har representert Norge i U23 VM flere ganger. Beste resultat sist vinter var i U23 VM på Lygna med en fjerdeplass i sprint fristil. Hun debuterte også i verdenscupen sist sesong i Drammen. Hanne er med i Prosjekt VM 2025 i regi av Olympiatoppen Midt-Norge.

Robin Hofstad - Troppsturn

Portrettbilde av Robin Hofstad med medalje rundt halsen.
Foto: Jon Christian Johansen

Robin er 16 år og fra Namsos. Han representerer Namsos turnforening, hvor han også er trener, og Beitstad turnforening. Robin har siden 2019 vært med på å ta mange medaljer innenfor troppsgymnastikk og teamgymnastikk. Vi nevner 2 NM-gull, 5 NM-sølv og 1 NM-bronse både på junior og seniornivå (i 2022). Han representerte Norge i EM i teamgymnastikk i september hvor det også ble bronsemedalje på laget.

Bastian Elnan Aurstad - Friidrett

Bastian Elnan Aurstad står med hendene i været etter å ha tatt EM-gull på 400 meter hekk i Jersulam (Ungdoms-EM).
Foto: Deca Text&Bild

Bastian er 17 år og fra Steinkjer. Han er elev ved Landslinja i friidrett ved Steinkjer videregående skole og representerer Steinkjer Friidrettsklubb. Bastian fikk sitt nasjonale gjennombrudd i 2021 sesongen med sølv både på 400 meter og 400 meter hekk under senior NM. Tiden på 400 meter hekk var 51,83 og Bastian var den raskeste 16-åringen i verden på distansen i 2021. I år ble han Norgesmester på 400 meter hekk. Målet denne sesongen var U18 - EM i friidrett, og der ble det også gull på samme distansen.

Fredrik Møller – Alpint

Fredrik Møller som kjører alpint.
Foto: Trond Aalde

Fredrik er 22 år og fra Oppdal og representerer Oppdal alpin. Fredrik har gått gradene fra skigymnaset i Oppdal, via Trønderalpin og er nå på landslaget i alpint fra denne sesongen. Han ble junior norgesmester i flere disipliner i 2021.  I 2022 ble han norgesmester i super g og også topp 30 sammenlagt i europacupen i storslålom denne sesongen.

Møller hadde ikke anledning til å delta på stipendutdelingen.

Mikkel Holt – Orientering

Mikkel Holt løper gjennom en park i en konkurranse.
Foto: Terje W. Pettersen.

Mikkel er 20 år og fra Trondheim og representerer sportsklubben Freidig.  Han har vunnet junior NM fire ganger. I disse dager deltar han på de siste øvelser under junior VM i orientering i Portugal og hadde derfor ikke anledning til å delta.