Inntak til videregående: omtrent samme fordeling som i fjor

3 elever bak en glassvegg som strekker hendene i været
Utdanning - elev (Foto: Ronny Danielsen)

Fordelingen mellom søkere til yrkesfag og studiespesialisering er svært lik fjorårets fordeling. I går gikk fristen for å søke videregående opplæring for skoleåret 2021/2022 ut.

Her finner du tallene for Trøndelag fylkeskommune. Nederst ligger hele oversikten.

Yrkesfag er størst
Det er fortsatt litt flere som søker seg til yrkesfag enn studieforberedende. Søkningen til yrkesfag endret seg fra 54,37% i fjor til 54,26% i år. Søkere til studieforberedende økte marginalt fra 45,63% til 45,74%.

- Vi er fornøyde med denne fordelingen. Vi har i mange år på rad sett at andelen som søker yrkesfag har økt, og i år er antall søkere til yrkesfag på samme nivå som i fjor. Vi vet jo at det er og blir et stort behov for fagarbeidere, sier fylkesdirektør for utdanning, Vegard Iversen.

På yrkesfag er dette utdanningsprogrammene med størst endring:

• Økning for restaurant og matfag (fra 124 til 177 søkere)
  • Økning for naturbruk (fra 234 til 266 søkere)
  • Nedgang for bygg og anleggsteknikk (fra 472 til 426 søkere)
  • Nedgang for helse og oppvekstfag (fra 866 til 827 søkere)
  • Nedgang for salg, service og reiseliv (fra 217 182 søkere)

For studieforberedende utdanningsprogrammer er dette de største endringene:

• Økning på studiespesialisering (med 999 søkere)
  • Nedgang på medier og kommunikasjon (fra 192 til 123 søkere)

- Ser vi på arbeidslivets behov er det svært positivt med en økning både for restaurant- og matfag og for naturbruk. Vi har gjennomført rekrutteringstiltak for å få flere til å søke yrkesfag generelt og restaurant- og matfag spesielt. I tillegg har vi økt antall elevplasser innenfor naturbruk. Så håper vi senere kull også søker seg til teknologi- og industrifag og bygg- og anleggsteknikk i større grad, sier fylkesdirektøren.