Økonomiplan 2020-2023 med budsjettforslag

Fylkesrådmannen har lagt fram økonomiplan for 2020-2023 med forslag til budsjett for 2020. Budsjettforslaget behandles i hovedutvalgene 20.-21. november, i fylkesutvalget 26. november, og vedtas endelig i fylkestinget 11.-12. desember.

Gå til dokumentet: Økonomiplan 2020-2023 med fylkerådmannens forslag til budsjett 2020

Mindre økonomisk handlingsrom

Fylkesrådmannen skriver i økonomiplanen at fylkeskommunen nå går inn i en krevende periode når det gjelder økonomien. Dette skyldes i hovedsak tre forhold:

• Økt lånegjeld som gir 150 millioner i økte finanskostnader
  • Delvis underfinansiering i uavklart økonomi knyttet til nye oppgaver fra 1. januar 2020
  • Nullvekst i rammeoverføringer fra staten

Vi bygger Trøndelag - men det koster

Fylkestinget har hatt store ambisjoner for utviklingen av Trøndelag, og investeringstakten er høy. I 2019 skal det investeres for 2,7 milliarder kroner, og den samlede gjelden øker til 13 milliarder kroner. Hvis fylkeskommunen viderefører dette investeringsnivået i ny økonomiplanperiode, brukes alle oppsparte midler på disposisjonsfond for å opprettholde tjenestenivået. Denne utviklingen kan ikke fortsette.

Fylkesrådmannen har varslet fylkestinget om en gjennomgang av investeringsprosjekt for om mulig å redusere låneopptaket. I forslaget til nytt budsjett er derfor investeringsnivået i den neste fireårsperioden redusert med 1,7 milliarder kroner. 1,2 milliarder på fylkesveg, og 500 millioner på skolebygg.
Dette reduserer lånebehovet og gir oss bedre kontroll på gjeldsnivå og finanskostnader, men det gir også fylkestinget en utfordring.

Prioritering må til

Den økonomiske situasjonen gjør at fylkestinget må gjøre betydelige prioriteringer mellom mange gode formål, både til drift og investeringer. Fylkesrådmannen har i dette budsjettforslaget redusert investeringstakten, men også fremover må fylkeskommunen være forsiktig med å sette i gang nye investeringsprosjekter.

Kvalitet i alt vi gjør

Trøndelag fylkeskommune har et årlig driftsbudsjett på over seks milliarder kroner. Fylkeskommunen har store tjenesteoppgaver, og gjør hver dag en forskjell i folks liv. Det er et stort ansvar, og vi får gjort mye med pengene.

Fylkeskommunen opplever et stadig sterkere krav om økt kvalitet i alt vi gjør. Det er krevende å møte stadig større forventninger samtidig som de økonomiske rammene i beste fall gir nullvekst. Dette utfordrer fylkeskommunen, og løsningen ligger i økt effektivisering, mer digitalisering og en konstant jakt etter smartere måter å løse oppgavene på.