Nytt studium i sirkulærøkonomi ved Trøndelag høyere yrkesfagskole

Fra venstre: Rektor ved Trøndelag høyere yrkesfagskole Odd Inge Strandheim, statssekretær Maren Grøthe og styreleder Kari Anita Furunes.

Studiet Ledelse i ressurseffektiv verdiskaping og sirkulær næringsaktivitet (120 studiepoeng) er godkjent (akkreditert) av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Studiet tilbys for første gang i Trøndelag høsten 2022 som høyere yrkesfaglig utdanning på deltid.

Et studium som møter behov innen klima og næring

Trøndelag fylkeskommune har som mål at Trøndelag skal være klimanøytralt innen 2030. Det nye studiet er forankret i fylkeskommunens verdiskapings- og klimastrategier og er utviklet i tett samarbeid med næringslivet.

Trøndelag høyere yrkesfagskole skal levere på arbeidslivets behov, og har, i tett samarbeid med både offentlig forvaltning og virksomheter i Trøndelag, jobbet lenge med utviklingen av studiet.

– Dette har vært et omfattende og krevende arbeid, som vi nå er veldig fornøyd med å ha fått godkjent, uttaler Odd-Inge Strandheim, rektor ved THYF.

Bidrar til klimanøytalt Trøndelag

Studiet vektlegger arbeidslivets behov for ny kompetanse som leder til en mer sirkulær økonomi i virksomhetene. Sentrale tema er materialkunnskap, bransjeforståelse og energikunnskap, og hvordan dette kan effektivisere verdikjeden i virksomheter gjennom kunnskap, gode ledelsesprosesser og omstilling i ressursbruk.

Styreleder for skolen, Kari Anita Furunes er svært fornøyd med det tidsaktuelle studietilbudet.

– Tilbudet er utviklet i tett samarbeid med næringslivet, slik fagskolen skal jobbe. Dersom vi skal nå vår målsetting om at Trøndelag skal være klimanøytralt innen 2030 er det av stor betydning at vi som ansvarlig for utdanning har egne tilbud som kan bidra til kunnskap i omstillingsprosesser til mer sirkulær økonomi, sier Furunes.

Furunes tror også studiet treffer godt ved at det tilbys på deltid, slik at det vil være mulig å kombinere jobb og utdanning.

Fremtisdrettet kompetanse

Studiet er aktuelt for alle som jobber med gjenvinning, ressursplanlegging, produktutvikling og verdikjeder samt fagarbeidere i andre bransjer som eksempelvis handel og produksjon med behov og interesse for sirkulær økonomi.
Etter endt studium skal kandidaten kunne bidra i en omstillingsprosess og kunne ta ansvar for planlegging, gjennomføring og ledelse av endringsprosjekt som gir bedre sirkulær økonomi. Studentene får en fremtidsrettet, oppdatert og yrkesrettet utdanning i ledelse av sirkulær økonomi.

– Nå vil vi jobbe med å få ut informasjon om studiet til aktuelle søkere. Det åpnes for søking via samordna opptak, og fristen er 20.april, sier rektor Strandheim.

For mer informasjon, ta gjerne kontakt med:
Rektor Odd-Inge Strandheim, oddstr@trondelagfylke.no, 990 38 399
Utviklingsleder Elin Kolden, elikol@trondelagfylke.no, 930 44 847