Nytt lærlingeråd i Trøndelag

På bildet: Karina Zemaityte, Petter Nordhaug, Fredrik Røhme, Håvard Valstad, Trygve Kolås, Benjamin Bogen, Malene Johansen, Annar Gravråk, Even Thoresen. Foto: Irene Laukholm

Lærlingerådet var samlet for første gang og konstituerte seg 9. september.

Fylkestinget vedtok i februar at fylkeskommunen skulle ha et lærlingeråd for å sørge for involvering og medvirkning.

Det tidligere lærlingerådet i Sør-Trøndelag har fungert som interimsstyre for det nye rådet frem til konstituering. Lærlingerådet skal sikre lærlinger påvirkning og medinnflytelse i fylkeskommunale saker som angår dem. Det skal være et talerør for lærlinger og styrke fylkeskommunens og andre aktørers bevissthet om lærlingers rett til medvirkning. Rådet skal også stimulere til økt samfunnsengasjement blant ungdom generelt og lærlinger spesielt, samt bidra til å sikre lærlinger god opplæring og et godt læringsmiljø.

På samlingen i Selbu 7.-9. september jobbet lærlingerådet med hva som skal bli lærlingerådets viktigste saker.

Lærlingerådet består av representanter oppnevnt av LO og YS, Elevorganisasjon, Ungdommens fylkesutvalg og Fylkestinget. De har møter i forkant av Yrkesopplæringsnemnda (YON), og behandler saker som skal opp der, slik at lærlingerådets representant i YON kan representere lærlinger. I tillegg har de stemmerett i YON.

Nyvalgt leder for lærlingerådet er Karina Zemaityte (karze@trondelagfylke.no)