Lærer markedsføring med Ski-VM som skoleprosjekt

(F.v.) Audun Meyer Nygård, Frida Moen Levang, Magnus Lyså Hansen og Sindre Finsvik Hoel var blant elevene som fikk en annerledes skolehverdag under samarbeidet med Ski-VM i 2023. Foto: Marte Haseth

Oppladningen til Ski-VM i 2025 er i full gang og flere videregående-elever i Trøndelag har en finger med i spillet.

Ski-VM i nordiske grener arrangeres i Granåsen i Trondheim fra 26. februar til 9. mars i 2025. Dette er andre gang at verdensmesterskapet går av stabelen i byen, forrige gang var i 1997.

Frem mot 2025 foregår det prosjekter og arrangementer av ulike slag, for å lade opp befolkningen mot folkefesten. Trøndelag fylkeskommune bidrar med økonomisk støtte til Ski-VM og ulike prosjekter i forkant av arrangementet. 

Flere av våre videregående skoler har samarbeidsprosjekter med Ski-VM. I skoleåret 2022/2023 deltok elever fra Thora Storm og Charlottenlund i et prosjekt om sosiale medier, der de blant annet fikk definere konsept for Ski-VM sin Instagram-konto.  

Før og under prøve-VM i desember fikk elevene lage innhold til alle deres digitale medieplattformer, med støtte fra sine faglærere.  

– Målet med prosjektet for min del er å gi elevene en virkelighetsnær opplæring. Jeg vil at de skal se at alt det vi snakker om på skolen faktisk kan omsettes til noe håndfast ‘ute i virkeligheten’. Samtidig vil jeg utfordre dem til å tøye komfortgrensa si, og gi dem trua på at de også har en stemme som fortjener å bli hørt, sier lektor og ansvarlig for VM-samarbeidet ved Thora Storm videregående, Marte Haseth. 

– Må ta de sjansene som kommer 

Nå har et nytt samarbeid blitt satt i gang, denne gangen mellom Thora Storm, Trondheim katedralskole og Ski-VM. Under kick-off for prosjektet nå i februar delte elevene Frida Moen Levang, Sindre Finsvik Hoel og Magnus Lyså Hansen sine erfaringer med å være med på prosjektet i fjor.  

– Vi hadde valget mellom å være i Granåsen eller på skolen, og det var jo soleklart bedre å være i Granåsen. Vi hadde det kjempeartig og fikk se arrangementet fra bak kulissene, sier Hoel.  

Frida, Sindre og Magnus gleder seg til å delta i samarbeidsprosjektet frem mot VM.

Elevene går andreåret studiespesialiserende ved Thora Storm videregående, og har markedsføring og ledelse som programfag. Under kick-off fortalte de hvordan det var å lage innhold til Ski-VM sine digitale kanaler.  

– Hvis du skal gjøre markedsføring på en god måte, så må du tørre å by litt på deg selv. Du kan ikke være redd for å ta de sjansene som kommer. Tidvis kan det også være ganske krevende å nå ut til målgruppen ungdom. Det er ikke så enkelt å vite hvordan man får dem til å interessere seg for et tema, sier Hoel.  

– Det handler om å være kreativ og bare kaste seg ut i det, sier Hansen.  

Kick-off med marshmallows 

Under kick-off ble elevene bedre kjent på tvers av skolene gjennom ulike samarbeidsoppgaver. De fikk blant annet i oppdrag å lage hoppbakker av marsmallows og spaghetti. 

Elevene fra Thora Storm og Trondheim katedralskole fikk testet samarbeidskunnskapene med å lage hoppbakker av marshmallows og spaghetti.

De fikk også besøk av Ingvild Snøfugl, som er PR- og medieansvarlig i Ski-VM. Hun fortalte om arrangementet og hva de kan se frem til i tiden fremover. 

– Prosjektet handler om at ungdom lager innhold for ungdom. Vi håper disse ungdommene kan bidra til at vi når unge enda bedre, sier Snøfugl.  
 
Hva synes du om innholdet som ungdommene har laget så langt?  

– De har laget alt fra after ski-videoer til videoer med kjente utøvere, til påske-quiz til videoer og artikler om frivillighet, så de har bidratt med veldig mye allerede og vi er takknemlige for at de engasjerer seg, sier hun. 

Skal få folk i VM-stemning 

Det første oppdraget for elevene fra Thora Storm og Katta er å bidra før og under Raw Air og WC kombinert i mars. Deretter skal de lage innhold rettet mot ungdom frem mot Ski-VM i 2025. Marianne Mo, som er lektor ved Trondheim katedralskole, trekker frem viktigheten av at elevene får praktisk erfaring fra feltet gjennom slike samarbeidsprosjekt.

 – De får erfaring både fra markedsføring- og ledelsesklassen på Thora Storm, og gjennom medier og kommunikasjon på Katta. Det er mye gøy som kan skje og som vi allerede ser at skjer når de møtes på tvers, sier Mo. 

Elevene Levang, Hoel og Hansen skal også delta på prosjektet i tiden fremover, og ser frem til å bruke erfaringene de har opparbeidet seg så langt. 

– Vi satser på å få laget et godt produkt, som kan deles i sosiale medier og virkelig få folk til å komme i skigleden, sier Hansen.  

Er dette noe dere kan ha lyst til å jobbe med i fremtiden?  

– Ja, kanskje det. Det var jo veldig gøy, sier Levang.  

– Fremtiden baserer jo seg på markedsføring, sier Hansen.