Trøndelags aller første kulturpris til Gjermund Larsen

Hovedutvalgsleder May Britt Lagesen , kulturprisvinner Gjermund Larsen og fylkesordfører Tore O. Sandvik.  Foto: Mona Jønvik Andersson
Trøndelags første kulturpris gikk til Gjermund Larsen. Her sammen med hovedutvalgsleder for kultur May Britt Lagesen og fylkesordfører Tore O. Sandvik. Foto: Mona Jønvik Andersson

Trøndelags første kulturpris går til folkemusiker og komponist Gjermund Larsen (37) fra Verdal.

Prisen ble delt ut under fylkestinget i Trondheim i dag, torsdag, av en fornøyd fylkesordfører og juryleder Tore O. Sandvik:
- Han er en av landets fremste musikere innenfor sitt musikalske fagfelt og en virtuos av internasjonalt format. Han har utmerket seg både som utøver og komponist og på den måten bidratt til både bevare og fornye den trønderske musikalske kulturarven.

SE VIDEO FRA UTDELINGEN

Om vinneren

Larsen er utdannet ved Ole Bull-akademiet på Voss, samt ved folkemusikklinja ved Norges musikkhøgskole i Oslo. Han har spilt med mange kjente musikere, har gjort internasjonal karriere og vunnet fem Spellemannspriser.

Gjermund Larsen trio tar utgangspunkt i tradisjonsmusikken fra Trøndelag. Der har Gjermund Larsen i samspill med Andreas Utnem og Sondre Meisfjord skapt et unikt musikalsk univers som har funnet sitt publikum både nasjonalt og internasjonalt. Etter å ha mottatt Grappas Debutantpris 2007, fikk trioen året etter Spellemannspris for debutalbumet «Ankomst». De har gitt ut totalt fire album og mottatt en rekke priser og utmerkelser.

Gjermund Larsen er svært ettertraktet både som ensemblemusiker, solist og komponist. Han er svært høyt respektert av sine medmusikanter. Larsen opptrer jevnlig som solist med kor og orkestre og har komponert en rekke bestillingsverk for norske festivaler.

Larsen bor på Verdal og jobber med flere samarbeidsprosjekter i Trøndelag. Han har blant annet jobbet med Trondheim symfoniorkester, Turnéteatret i Trøndelag og TrondheimSolistene.

Nå i høst har han laget et bestillingsverk bygd over trønderske folketoner samlet inn av komponisten Paul Okkenhaug. Dette bestillingsverket, suiten «Tonar frå Okkenhaug», ble fremført på Stiklestad Nasjonale Kultursenter.

Under Hilmarfestivalen på Steinkjer i november, spilte Gjermund sammen med Trondheim Symfoniorkester – TSO, sin bror Einar Olav Larsen og søstrene Ragnhild og Eldbjørg Hemsing. Konserten i Steinkjer kirke ble betegnet som en magisk reise i norsk folkemusikk.

Hans tette samarbeid med TrondheimSolistene resulterte i en Grammy-nominasjon for plata «In Folk Style». Hvor høyt verdsatt Gjermund er som musiker formulerer Øyvind Gimse, tidligere kunstnerisk leder i Trondheimsolistene: - Gjermund er en unik musiker. Han er ekstremt virtuos, både musikalsk og teknisk og hans musikalske allsidighet er i en klasse for seg. Men det aller mest beundringsverdige i Gjermund sitt spill er hans evne til å skildre sårhet på en slik måte at vi alle blir rørt.

Om prisen

Juryen for den aller første kulturprisen i Trøndelag har i tråd med vedtak i fylkestinget bestått av fylkesordfører, fylkesvaraordfører, mindretallsleder, hovedutvalgsledere og nestleder i hovedutvalg for kultur.

Det kom inn 113 forslag på hvem som skulle få kulturprisen, jevnt fordelt over hele fylket.

Fylkeskommunens kulturpris består av kr 50.000 og et nytt prisobjekt som består av en plakett og et ullpledd – designet av DUODU.