Marja Mortensson får kulturprisen for 2020

Fylkesordfører Tore O.Sandvik, Marja Mortensson og May Britt Lagesen, leder i hovedutvalg for kultur. Foto: Mona Jønvik Andersson

Årets kulturpris går til sanger og joiker Marja Mortensson for sin formidling av sørsamisk språk og kultur.

- Hun har betydd svært mye for den sørsamiske musikktradisjonen. I lang tid var den sørsamiske joiken i praksis død, men gjennom et målrettet revitaliseringsarbeid som innebar dypdykk i arkiver på både norsk og svensk side av Sapmi, har Marja løftet den sørsamiske joiken frem fra glemselen, forteller fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Se video fra prisutdelinga

Her kan du også se hele talen til Marja

Mer om prisvinner:

Marja er ikke bare en tradisjonsbevarer, hun er også en nyskapende kunstner og står for et moderne og spennende musikkuttrykk der den sørsamiske musikken få utfolde seg i samspill med andre musikalske elementer.

Dette har gjort henne til en anerkjent og etterspurt artist på den internasjonale konsertscenen, og i 2019 vant hun sammen med musikerne Daniel Herskedal og Jakop Janssønn Hauan Spellemannsprisen innenfor klassen tradisjonsmusikk.

Det sørsamiske området er stort, og strekker seg fra Saltfjellet i nord til Engerdal i sør og følger verken fylkesgrenser eller landegrenser. Marja er fra en tradisjonell reindriftsfamilie, nærmere bestemt fra Svahken sijte – som er det sørligste samiske reinbeitedistriktet i Norge.

Bilde av Marja Mortensson, vinner av kulturprisen for 2020 (Foto: Mona Jønvik Andersson, Trøndelag fylkeskommune)

Hun har hatt stor betydning for formidling av sørsamisk musikk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Marja har hatt spesielt stor betydning for formidling av samisk musikk og kultur i Trøndelag, og det er i denne sammenheng naturlig å trekke frem det gode samarbeidet med fylkeskommunen. Dette samarbeidet går fra 2017 da vi feiret hundreårsjubileet for det første samiske landsmøtet. Da utviklet hun i samarbeid med medmusikanter på oppdrag fra Den kulturelle skolesekken skolekonsertproduksjonen Tråante. Med dette etablerte fylkeskommunen og Marja et samarbeid som har ført til at tusenvis av skolebarn i Trøndelag får oppleve sørsamisk musikk på aller høyeste nivå.

Det er også verdt å nevne at Marja og Daniel med sin musikk var med på å promotere Trøndelag sin søknad om å bli European Region of Gastronomy for 2022.

Trøndelag fylkeskommune har et særlig ansvar for å fremme sørsamisk språk og kultur, og har fra Sametinget fått en rolle i å ivareta hele det sørsamiske området uavhengig av grenser tegnet på kartet. I den konteksten er fylkeskommunen svært glade for å ha Marja i det sørsamiske området og i regionen. Fylkeskommunen er sikker på at hennes skaperkraft og unike kunstuttrykk bidrar sterkt til å utvikle hele regionen sitt kulturliv. Både som forbilde for unge samiske utøvere og andre.

• Trøndelag fylkeskommunes kulturpris skal tildeles for fremragende kulturell innsats for kulturlivet i regionen.
  • Kulturprisen kan tildeles enkeltpersoner bosatt i fylket eller med annen sterk tilknytning til fylket. Prisen kan også tildeles organisasjoner eller sammenslutninger.
  • Prisen består av kr 50.000 kroner, pledd, plakett og et ullpledd- designet av DUODU
  • Tildeling av fylkeskulturpris behandles og vedtas av en tildelingskomite bestående av: fylkesordfører, fylkesvaraordfører, mindretallsleder, hovedutvalgsleder og nestleder(e)i hovedutvalg kultur. Rådmannen bistår med faglig kompetanse uten stemmerett

Konsert 6.februar

Samenes nasjonaldag feires blant annet med en digital konsert i Trondheim. Her skal Marja Mortensson og Daniel Herskedal opptre sammen med Trondheimsolistene. Arrangementet starter kl 16.

Konserten kan du se her