Færre unge dør i trafikken

Antall unge drept i trafikken har stupt de siste fem årene. Holdningskampanjer som "Trøndelagsmodellen" trekkes fram som en av årsakene

På fem år har antall drepte og hardt skadde ungdommer i trafikken halvert skriver TV2.  UP-sjef Runar Karlsen tror dobbel prikkbelastning for ferske sjåfører er hovedårsaken, men trekker også frem holdningskampanjer som en viktig faktor for å få ned ungdomsulykkene.

Trøndelagsmodellen

- Reduksjon i antall ungdomsulykker er svært gledelig og det motiverer sterkt til fortsatt innsats for trafikksikkerhet for de yngste sjåførene, forteller Karin Bjorkhaug som er leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg i Trøndelag.

I prosjektet "Trøndelagsmodellen" har Fylkets trafikksikkerhetsutvalg i Trøndelag (FTU) valgt å kombinere arbeidet som har vært gjort i tidligere Sør - og tidligere Nord-Trøndelag. Begge fylkene hadde ungdom som søker risiko som målgruppe.

Klubbkvelder

Gjennom 48 klubbkvelder jobbes det med teambygging, sosial kompetanse, trafikksikkerhet og livsstil. Under hver av disse hovedtemaene kommer temaer som retter seg mot risikotaking i trafikken.

- Det handler om blålysenhetene og arbeide på ulykkesstedet, pårørendeperspektivet, ferdighetstrening i bil og evaluering. FTU har som målsetting å etablere 10 klubber i 10 kommuner med 15 deltakere i hver klubb. Etableringen skjer i samarbeid med kommunene, forteller Bjorkhaug.

Gode samarbeidspartnere

Prosjektet finansieres av FTU, det faglige grunnlaget for opplegget er utarbeidet ar Sintef, Trygg Trafikk leder og Kjør for livet utfører.

Prosjektet henvender seg til ungdom uten hevet pekefinger, men med respekt og aksept for deres interesse for bil.

- Målet med prosjektet er å gi ungdommen et bedre grunnlag å gjøre valg på - valg som innebærer mindre risiko. Prosjektet tar hele ungdommen på alvor gjennom å bygge tilhørighet og større trygghet på seg selv.

FTU i tidligere Nord-Trøndelag valgte klubbmodellen K7 som er utviklet gjennom et nasjonalt samarbeid mellom Trygg Trafikk og Kjør for livet. Dette tiltaket var godt forankret i kommunene og nådde mange ungdommer der man etablerte klubb.

Tidligere Sør-Trøndelag arbeidet med et prosjekt som  het PRM, - Rett På Målgruppen. I det prosjektet jobbet man tettere med færre ungdom i løpet av 6 samlinger. Det ble langt ned mye arbeid i å finne de riktige ungdommene og evaluering viste gode resultater.  Fylkeskommunen/FTU eide prosjektet. Trygg Trafikk var prosjektleder og Kjør for livet operatør. Koblingen til kommunene ble svakere enn det klubb-modellen i nord hadde.

- Gjennom "Trøndelagsmodellen" får vi ivaretatt det beste fra begge arbeidsmåtene. Vi når flere ungdommer med samme økonomiske ramme og har en bedre forankring i kommunene. Samarbeidet med Trygg Trafikk og Kjør for livet har vært avgjørende for å få dette til. De har kompetansen på trafikksikkerhet og arbeid med ungdom, avslutter Bjorkhaug.

På neste møte i FTU får utvalget presentert en samfunnsøkonomisk analyse for Kjør for livet. Den er utarbeidet av DVN-GL og viser konkret hvile resultater arbeidet gir.