Karriereveiledningskonferansen 2020 ble gjennomført digitalt

For første gang har den årlige konferansen for karriereveiledning i Trøndelag blitt kjørt digitalt. Med 260 påmeldte deltakere er dette den største digitale konferansen innenfor karrierefeltet som er arrangert i landet

Fylkesdirektør for Utdanning, Vegard Iversen, åpent konferansen som har en lang tradisjon både i tidligere Nord- og Sør-Trøndelag.

- I ei tid med corona kjente vi på behovet for å kunne gi faglig og sosialt påfyll selv om vi ikke kan møtes fysisk. Derfor ble det heller en digital konferanse, sier Randi Kristin Svarva, koordinator for karriereveiledning, Trøndelag fylkeskommune og Håkon Andreassen, leder for Karrieresenteret i Trøndelag. Begge ansvarlige arrangører for konferansen som gikk av stabelen 17. og 18. september.

Bygge nettverk i karriereveiledningsfeltet
Deltakerne representerte både kommune, fylke, arbeidsliv/opplæringskontor, NAV og Karrieresenter. I forkant var det knyttet spenning til om verktøyet Teams ville fungere med så mange deltakere.

-Tilbakemeldingene på konferansen har så langt vært gode. Det var viktig at deltakerne skulle få bygge kompetanse, men også dele kunnskap med hverandre. Det fikk vi til gjennom å opprette digitale grupperom for samarbeid og diskusjon, og det fungerte heldigvis bra til tross for at det var opprettet over 40 ulike grupper, forteller Svarva og Andreassen.

Kraftfull sang via skjerm
Konferansen klarte også å ivareta det populære kulturelle innslaget som er et årlig høydepunkt. Skuespiller Heidi Ruud Ellingsen både berørte og skapte god stemning gjennom skjermen med låtene «Both sides now» av Joni Mitchell og «Gabriellas sang» fra musikalen «Så som i himmelen».  «Æ e trønder»  ble en frisk start på dag to av konferansen.

Etikk i karriereveiledningen
Første dag av konferansen ble et kickoff for implementering av Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning, med fokus på etikk.

- Etikk er på mange måter grunnfjellet i karriereveiledningen og for alle som jobber med veiledning. Derfor ble fagdagen med Anne-Holm Nordhagen, Universitetslektor og programkoordinator for master i karriereveiledning, Universitetet i Sørøst-Norge, så viktig, påpeker Svarva og Andreassen.

Kunnskapsgrunnlag kompetanse i Trøndelag
På konferansens andre dag fikk deltagerne et innblikk i kunnskapsgrunnlaget for kompetanse i Trøndelag av Per Jorulf Overvik og Jon Olav Sliper, Statistikkutvalget NAV, Fylkesmannen og Trøndelag fylkeskommune

Karriereveiledning for livsmestring og psykisk helse
Innlegget v/ Connie Cecilie Davik og Linn Blomsø, begge psykologer i PPT for videregående opplæring i Trøndelag fylkeskommune, var tredelt. Vi fikk presentert begrepsavklaringer, og høre om de turbulente årene og om veien til arbeid.

Hva betyr konferansen for det helhetlige arbeidet med karriereveiledning
Konferansen ble rundet av med en intervjudialog med en oppsummering av konferansen. Her intervjuet Jomar Kvithyll fra Karrieresenteret i Trøndelag Liv Karin Olsen Flak, assisterende rektor ved Steinkjer vgs og Kjersti Aakre, fagleder og karriereveileder ved Huseby skole i Trondheim.

Bidragsytere:

I lenkene under kan du leser mer om innholdet i konferansen i presentasjonene fra de ulike bidragsyterne:

• Anne Holm-Nordhagen, Universitetslektor og programkoordinator for master i karriereveiledning, Universitetet i Sørøst-Norge
  • Connie Cecilie Davik og Linn Blomsø, begge psykologer i PPT for vgo, Trøndelag fylkeskommune
  • Per Jorulf Overvik og Jon Olav Sliper, Statistikkutvalget NAV, Fylkesmannen og Trøndelag fylkeskommune
  • Randi Kristin Svarva, koordinator for karriereveiledning, Trøndelag fylkeskommune og Håkon Andreassen, leder for Karrieresenteret i Trøndelag.

Her finner du presentasjoner og oppsummeringer fra konferansen.