Jubler for NTNU-samling

Fylkesordfører Tore O. Sandvik er svært glad for regjeringens løfter om penger til utbygging av NTNU med nytt campus.

Fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik (Foto: Anne-Line Bakken)

Dagens nyhet fra regjeringen om at NTNU er sikret nok penger til hele universitetsutbyggingen på og ved Gløshaugen gleder fylkesordføreren.

- Det er en overmåte god nyhet at regjeringen nå stadfester at de vil fullføre utviklingen av NTNU med nytt campus. Trondheim og Trøndelag er vertskap for en av de viktigste kunnskapsbyggerne på den nordlige halvkule, derfor jubler vi ekstra høyt for denne nyheten. 70 prosent av masterne i teknologifag og 95 prosent av doktorgradene i teknologi i Norge, tas ved NTNU, sier Sandvik.

Det var i dag høyere utdanningsminister Henrik Asheim besøkte NTNU og kom med nyheten om at NTNU får 11,626 milliarder kroner i en rammebevilgning, nok til  92 000 kvadratmeter nybygg og 45 000 kvadratmeter ombygging. Det betyr at NTNU-miljøene på Dragvoll får plass ved Gløshaugen.

- Studentene ved NTNU utdannes ikke bare for Trondheim eller Trøndelag, men for både Norge, Europa og verden. Vitenskapsfolkene og laboratoriene ved NTNU gir verden kunnskap og teknologi vi trenger innen flere av de største utfordringene vi står ovenfor. Framtida skapes i Trondheim, derfor dette en viktig avklaring, sier fylkesordføreren.

Selve den fysiske samlingen blir viktig, påpeker han:

- Så viser utviklingen at vi trenger at fagdisipliner, vitenskapsfolk og studenter møtes på tvers av fagene i større grad. Derfor er et samlet campus for NTNU en viktig del av utviklingen av den kunnskapen Norge og verden vil trenge i framtida.