Inkluderingsprisen 2022 tildelt Hommelvik Guts

Fylkesordfører Tore O. Sandvik, Francine Uwoise, Daniel Nzekanabo, Carlos Pezoa og trener Sverre Ness i fylkestingssalen, Trondheim.
Det var en glad gjeng fra Hommelvik Guts som mottok Trøndelag fylkeskommunes inkluderingspris 14. desember. Fra venstre: fylkesordfører Tore O. Sandvik, Francine Uwoise, Daniel Nzekanabo, Carlos Pezoa og trener Sverre Ness.

Hommelvik Guts fikk Trøndelag fylkeskommunes inkluderingspris 14. desember. For første gang er det et idrettslag som mottar prisen.

Hommelvik Guts ble etablert i 2016 som et spesielt treningstilbud i bygda for de som ikke har noe lag å spille på. Hovedmålet deres er å unngå utenforskap og de legger vekt på at utøverne skal oppleve mestring.

– Treningstilbudet har i beste Nils Arne Eggen ånd, en inkluderende holdning til sine spillere – hvor det å se hverandre og hjelpe hverandre til å mestre blir høyt verdsatt. Her får alle brukt godfoten sin, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

I denne videoen kan du bli bedre kjent med Hommelvik Guts og se hva laget betyr for utøverne.

Inkluderingsprisen tildeles noen som har gjort en fremragende innsats for inkludering i Trøndelag.

– Årets prisvinner innfrir med god margin gjennom raushet og pågangsmot. Hovedmålet for treningstilbudet er å unngå utenforskap, og ifølge statuttene til tilbudet er den beste måten å oppnå dette på - sammen med en venn, sa fylkesordføreren.

Trener og lagleder Sverre Ness mottok prisen sammen med ungdommene Francine Uwoise, Daniel Nzekanabo, Carlos Pezoa.

– Denne prisen betyr svært mye for oss. Vi forsøker å finne så mange mestringsarenaer som mulig. Da er sannsynligheten for å finne mestringsfølelsen størst, sier Sverre Ness.

Gruppebilde av spillere på Hommelvik Guts i gymsal.
Noen av spillerne på Hommelvik Guts. Fra venstre: Elie Fablice, Phongthep Wiwatyothinchai, Aleksander Avløs, Patrick Johnsen, Daniel Schancke, Daniel Nzekanabo, Elas Tesfit (Delvik skjult), Kristoffer Johnsen, Niklas Schancke , Karro, Karl Mamilic Pedersen, Christian Sneisen Krogstad, Roger Lundberg, Carlos Pezoa, Alfonse Nzekanabo, Mette Berg, Ariette Uwamurera, Adonyas Bereket Gebrekidan, Fillip Johansen, Rebekka Nzekanabo, Emanuelle, Merry Tesfit, Sverre Inge Lystrup Ness og Kristoffer Dahl

Alle kan være med

I løpet av de seks årene laget har eksistert, har 133 ungdommer vært innom treningene. Laget har en hard kjerne på cirka 35 ungdommer i alder fra 12-31 år og har ingen grenser for hvem som kan delta på treningene.

Laget er organisert slik at en person er dedikert til nye deltagere og følger dem til de føler seg trygge i fellesskapet. Laget har også andre gode regler for trenernes rolle, og for oppførsel på trening.

Fotballtakling. Hommelvik Guts mot Indre Fosen Tigers. Lerkendal.
Spilledag på Lerkendal mellom Hommelvik Guts og Indre Fosen Tigers. Guts-spillere: Karl Mamilic Pedersen, Adonyas Bereket Gebrekidan og Daniel Nzekanabo. Fra Indre Fosen Tigers: Tommy Eide.

Inkluderingsprisen

Trøndelag fylkeskommunes inkluderingspris tildeles for fremragende innsats for inkludering. Prisen kan tildeles en person som er bosatt i Trøndelag eller har sterk tilknytning til fylket. Den kan også tildeles organisasjoner og sammenslutninger. Prisen består av et diplom og 25 000 kroner.

Tildelingskomiteen har bestått av to representanter fra fylkestingets hovedutvalg for kultur; Ingvil Dalseg og Svein Otto Nilsen; to representanter fra integreringsrådet, Ranim Alkoja og Ahmet Karais; og med fylkesordfører Tore O. Sandvik som komiteleder.

Dette er det fjerde året Trøndelag fylkeskommune deler ut inkluderingsprisen. Tidligere har vi premiert et nabolagsprosjekt i regi av Namsos Røde Kors som heter «Vennskap og kunnskap i åkeren», og to ildsjeler: Aisha Bigset fra Steinkjer og Karim Tahir fra Trondheim.